עידכוני מאי וגרסת 2.67

הקיץ מגיע ואיתו חום-אימים, סבל וזיעה.
חוץ מזה יגיעו פרויקטים של Summer Of Code מבית גוגל, כנס, אוברשיידר, הקרנה כלל עולמית של פרויקט לונדון ועוד הרבה כול טוב.

קודם נתחיל מהסיקור הקבוע של כל גרסה חדשה:
אי אפשר להתחמק (למרות שניסיתי) מזה ש – Freestyle נכנס לבלנדר. למי שבמקרה לא פתח מעולם דיון שקשור לבלנדר והצליח להתחמק מאיימת עדת מעריצים של פריסטייל – זה מנוע לא-ריאליסטי שמרנדר קווי מתאר מסוגננים. כבר חמש שנים מייצבים אותו כדי שיהיה ניתן לשלב אותו בבלנדר מבלי שהתוכנה תקרוס. רוב משתמשי פריסטייל, כרגע, מנצלים אותה בשביל לייצר דמויות מנגה גנריות במקרה הטוב. נקווה שיקחו את הכלי הזה למקומות יותר מעניינים ויצירתיים.


אני אשמור את דעתי על המנוע ועל היצירה שנבחרה כמסך הפתיחה החדש. התמרמרתי במספיק ערוצים בנושא.

Python Nodes – הנה משהו שבאמת לוקח את בלנדר צעד אחד קדימה – צמתים שניתן לתכנת בעזרת פיית'ון – מאפס. החידוש גורם לבלנדר להיות הרבה יותר גמישה מבחינת התוספות שניתן יהיה לתכנת לתוכה והדבר מהווה בסיס לשיכלולים עתידיים כמו Particle Nodes. אם תרצו באמת לבדוק ולהנות מהחידוש, נסו לשחק עם ה – Geometry Nodes כמו בדוגמא מטה:

ניתן להתקין את ה – Geometry Nodes מכאן.
כל מה שצריך זה להעתיק את תכולת תיקיית ה – Add-On שבקובץ אל תוך תיקיית ה – Add-On של בלנדר, וב – Preferences להכנס לתוספים שהם בגדר הניסוי ולאפשר אותו.
צריך לזכור שהתוסף הזה נמצא כרגע בשלבי אלפא, אז בינתיים על תורידו עליו פרויקט מסחרי…

כבר עכשיו תוכנות חיצוניות מנצלות את מערך הצמתים כמו מנועי הרנדר LuxRender ו – 3delight. ככל שימרקו את המערכת, כך האפשרויות העתידיות כמעט ולא מוגבלות. משתמשי הודיני אולי ירגישו בבית.
באופן כללי בגרסה זו השקיעו בצמתים והוסיפו דברים קטנים שפשוט משפרים את זרימת העבודה.
ובשביל שתהיה לכם זרימת עבודה אפילו עוד יותר נעימה, הוסיפו לגרסה זו את התוסף Nodes_Efficiency. הוא כבר חלק אינטגרלי מבלנדר, אין צורך להוריד אותו יותר.
הדבר היחיד שהתאכזבתי שלא נהיה יותר קל עדיין: יצירת דרייבר מצומת לצומת. כלומר שפרמטר של צומת אחד משפיע ישירות על פרמטר של צומת אחר. כמובן שאפשרי לעשות זאת בשלל דרכים כמו דרך Custom Property, אבל הייתי רוצה שזה יהיה קל וחלק יותר כמו עם שאר רכיבי התוכנה.

סייקלס יכול לרנדר SSS. זה עדיין בגדר ניסוי, השיידר עוד חצי אפוי והקהילה עדיין משחקת ובודקת אותו.
מסתבר שלבנות שיידר כזה שיהיה גם נכון פיזיקאלית, היא משימה מורכבת וקשה גם למתכנתי-על כמו ברכט, שהמציא את סייקלס. יקח זמן עד שילוטש כמו שצריך.
על כן הוא יהיה בנוי יותר ברור בגרסה הבאה, אבל כבר עכשיו ניתן לראות יצירות מרשימות:

באופן כללי סייקלס הולך לכיוון טוב. המטרה היא שהמנוע קודם כל יכיל בתוכו את כל האפשרויות ההכרחיות, שניתן יהיה לרנדר את כל מה שנדרש. אחר כך ישקיעו באופטימיזציה כוללת.
לא נשאר עוד הרבה לשלב הזה – הדברים ה"גדולים" שנשארו הם: אוברשיידר, ווליומטריק ודיספלייסמנט אמיתי.
יש כל מני אפשרויות שכבר קיימות בתוכנה אבל הן בגדר הניסוי, אז ניתן לגשת אליהן במצב Experimental. שם ניתן למצוא דברים כמו שיער ודיספלייסמנט עם Subdivision אמיתי. עוד לא בחנתי את האפשרות האחרונה, אבל אם זה מה שאני חושב שזה, כמו אפשרות ה – Geometry בויריי, זה הולך לחסוך לנו הרבה כאב ראש.

בלנדר מכוונים גם למשתמשים העוסקים בהדפסה תלת-ממדית: תוספים למדידה, בחינת עובי וחשיפת בעיות באובייקט המיועד להדפסה. לכבוד העידכון יוציאו בקרוב גם דיוידי מטעם קרן בלנדר שמטרתו ללמד את הכלים החדשים בנושאי דפוס תלת-ממדי.
הם כל כך מיהרו להקליט את המדריך שתוך כדי ההקלטות – שינו דברים בממשק, דבר שלא עודכן בדיוידי.

לכל חובבי תוסף תפריט הפאי, מפתחים כבר ממשק ליצירת תפריטים אישיים:

תוסף שמנצל את מערך החלקיקים של בלנדר: ה – Molecular addon.

מסתבר שגם משתמשים חיצוניים לבלנדר שמו על התוסף הזה עין, ואומרים שזו אחת ההדגמות הטובות שראו מבחינת חלקיקים. אם תרצו גם אתם לבחון אותו או אפילו לעזור בתיכנות שלו, עברו לקישור.

שנת 2014 הולכת להיות שנת האופטימיזציה.
גם בנייה מאפס של ה – Dependencies שזה, בגדול, ויופורט מהיר וזורם לאנימציה בזמן אמת, גם סייקלס שיהיה כבר מנוע שלם ורק צריך האצה ושידרוג לממשק.
בקרוב גם יחשפו הפרויקטים של "קיץ של קוד". הפעם נתנו לפרוייקטים יותר זמן פרקטי וגם למנטורים והתלמידים יש יותר זמן להסגר על המשימות. אז יש סיכוי גבוה ליותר פרויקטים איכותיים ושלמים אחרי הקיץ הזה שיתווספו לבלנדר.

לאחרונה התנהלו דיונים רבים בקשר ל – Open Subdivs, מערך משודרג של Subdivision שנבנה על ידי פיקסאר בשיתוף פעולה עם אאוטודסק. המערך משפר את היכולת להריץ אובייקטים ברזולוציה גבוהה מבלי לפגוע בביצועים, כמו – צימצום או הגדלה אוטומטית של הרזולוציה בהתאם לקרבת המצלמה לאובייקט, דיספלייסמנט איכותי וחד יותר ועוד. אם תצפו בסרט "בית ספר למפלצות" (גם כאן המפיצים הישראלים לא בחלו בשם גרוע) תוכלו כבר לראות את השימוש בפיתוח הזה.
פיקסאר פתחו את קוד המקור של המערך, הבעיה היא שהרשיון שבו הם השתמשו יוצר בעיות עתידיות לפתיחות של בלנדר במידה וישלבו את הכלי הזה. בפיקסאר מנסים לפתור את בעיית הרישיון ומבטיחים שיהיה בסדר. יש למה לחכות.

למי שתהה מה קורה עם Project London – בשבועות האחרונים כבר החלו לשלוח את הבלו-ריי לכל מי שתרם לקמפיין הקיקסטארטר שלהם. באיזשהו שלב תהיה הקרנה אינטרנטית עולמית.

ולסיכום – בחודשי הקיץ נעשה את הכנס השני. אנחנו בוחנים את האפשרויות שעומדות בפנינו על המיקום (לרוב במרכז הארץ) ואת הנושאים והלוח זמנים שיתקיים.
אתם מוזמנים לשלוח אלינו הודעה אם ברצונכם לעזור, להציע דברים, לתת יד למאמץ ולשאול שאלות. לפעמים אנחנו גם עונים…
כמובן שנעדכן ככל שנדע יותר על ההתרחשות העתידית.

בלנדינג שמח, נסו לנצל את פריסטייל למשהו יותר מקורי לשם שינוי!

This entry was posted in blog, כללי. Bookmark the permalink.

Comments are closed.