בלנדר 2.69, הכנס העולמי ומלחמת הממשקים

היום יצאה הגרסה החדשה של בלנדר, והנה המסך-שפריץ החדש:

זה פריים שלקוח מתוך סרט באורך מלא בשם "Naughty Five", שנעשה כולו בבלנדר. אז מתי נראה פריים מתוך "מעלה קרחות", רמז רמז?..

מה יש בגרסה החדשה?
האמת היא שגרסה זו עסקה בעיקר ביציבות ותיקונים.
אז אה… לא יותר מדי דברים מרגשים קרו:

  • תוספות קטנות לממשק, כולל כלי מידול חדשים ושיפור כלים קיימים. בנוסף, גם זה:

  • ניתן לייבא לבלנדר קבצי FBX, אבל רצוי לייצא מהתוכנה שלכם את הקובץ בגרסה המעודכנת ביותר (לא מבין בזה אבל לפי הפורומים זה משהו כמו FBX-BINARY-7.3).
    עדיין אי אפשר לייבא מערכות ריג.
  • מעכשיו סקריפטים של פיית'ון לא יעלו אוטומטי ותצטרכו לאשר אותם בכל פעם שתפתחו קובץ.
    ניתן להפסיק את זה ע"י: User Preferences -> File -> Auto Run Python Scripts.
    יכול להיות שהשינוי הזה ישבור את חלק מהסקריפטים שהשתמשתם בהם עד עכשיו.
  • שיער ו – SSS ניתן לרנדר עכשיו גם ב – GPU, כמו כן נוסף מודל חדש ליצירת סביבת שמים/שמש.
  • ניתן לשנות את טונאליות הצבעים של הרנדר בזמן אמת בסייקלס, תחת Color Space.
  • Plane tracking – להחליף שלטים ופוסטרים בתוך וידאו בקלות.

מה מתוכנן לגרסאות הבאות?
בגדול אנחנו מתחילים תקופה חדשה שבה יבנו את בלנדר 2.7, ובמקביל יוסיפו תיקוני באגים לגרסת 2.69.
המטרה של גרסאות 2.7 הינה לשכתב מחדש חלקים משמעותיים במבנה של בלנדר כמו: תמיכה ב – Multi thread, עידכון של ה – OpenGL, האצה של הויופורט, ריענון הממשק וטיפול בחיבור וספריות קבצים.
או בקיצור – מהיר יותר ,חזק יותר, מפוצץ יותר! ועוד מלא סימני קריאה.
כל זה יקרה במקביל לפרוייקט Gooseberry, שבעברית זה, מסתבר, "חזרזר".
"חזרזר" הינו השם קוד שניתן לפרוייקט הבא של קרן בלנדר – סרט פתוח באורך מלא הנעשה בשיתוף פעולה בין סטודיואים ברחבי כל העולם.
המטרה של פרוייקט סרט פתוח היא כרגיל: לתכנת ולשפר את בלנדר במקביל לדרישות ובעיות שנתקלו בהן אמנים בזמן אמת, תוך כדי התהליך יצירה.
בפועל כבר עכשיו עוד לפני שהפרוייקט התחיל רשמית, יש תמיכה כלכלית בעשרה מתכנתים שיעבדו במקביל על השיפורים במהלכו.
תוכנית נוספת היא להתחיל בעתיד הלא רחוק גם את גרסאות 2.8 – שמטרתן בעיקר לעשות נודיפיקציה (Nodification) לחלקים נרחבים בבלנדר.
לפנינו כמה שנים משמעותיות להתפתחותה של בלנדר ויהיה מרגש לראות את כל השינויים.

מלחמת הממשקים!
אנדרו פרייס, ה"בלנדר גורו", החליט להציע ממשק חדש לחלוטין לבלנדר, שיהיה קל למתחילים.
בסדרה של הרצאות מצולמות הוא הסביר אילו בעיות יש לממשק ובשלב הסופי גם הציע סקיצה לממשק שהוא עיצב. זה נראה כמו שילוב של מקס, וורד ופוטושופ על סטירואידים.
כמובן שזה גרם לקהילה לרעוש ולגעוש… חלק אהבו מאוד את ההצעה וחלק שנאו אותה.
הוא עשה סקרים שגילו שמשהו כמו 90 אחוז מהנסקרים רצו את הממשק החדש.
ואז בהרצאה שהוא נתן בכנס העולמי של בלנדר, הוא עידכן על כך שהוא גילה הרבה טעויות בסקיצה שלו בעקבות תגובות משתמשים, מתכנתים ואפילו מעצב ממשקים מקצועי שהוא ריאיין בנושא.
מתוך הריאיון הוא גילה שסקרים על ממשקי תוכנות – אף פעם לא רלוונטים, כיוון שמשתמשים תמיד ירצו תוכנה יותר קלה, גם אם זה יהיה במחיר של גמישותה.
תוכנת תלת-ממד תמיד תהיה קשה ללמידה, אבל לא מצפים את אותה הגמישות ממקס, מאיה ואחרות שמצופה משום-מה מבלנדר. היתרון של הממשק שלה (ומן הסתם גם החיסרון) על פני החבילות האחרות היא הזרימת עבודה המהירה יותר, אחרי שלומדים אותה, והמעבר המהיר בין מערכות הכלים השונות בתוכנה אחת. זו פשוט גישה אחרת, זה הכל – היא טובה במקרים רבים ופחות טובה באחרים.
אז בעקבות כל הדיונים, הממשק הכללי ישאר כמו שהוא אבל יתוקנו וישופרו בו חלקים למען נוחות המשתמש.

הכנס העולמי
לפני כשבוע נערך הכנס בלנדר העולמי באמסטרדם. היו המון הרצאות מעניינות, ניתן פשוט לפתוח את התוכניה בלינק ולצפות בכל הרצאה על ידי לחיצה על השם שלה.
גם תמיר לוסקי הרצה שם על הפרסומת של קוקה-קולה (בדומה להרצאה שנתן דימה קון בכנס בישראל).
אנסה לתת לקט הרצאות שמצאתי אותן מעניינות:
Sean Kennedy – Using Blender for VFX in Hollywood

על שימוש בבלנדר בסרטי הוליווד כמו "חיי פיי".
לא הייתם מנחשים לעולם שלהקת הציפורים המטושטשת ברקע של כל מני שוברי קופות נעשו בבלנדר. בין היתר כי הציפורים מטושטשות מדי…

Caminandes Team – Caminandes Production

תהליכי עבודה על סרט קצר עם לאמה פרוותית, הפרק השני

Bassam Kurdali – Tube presentation

עידכון על פרוייקט הסרט הקצר הפתוח שנעשה בעזרת משתמשים מכל העולם.

Ton Roosendaal – Foundation feedback meeting

דיון ושאלות בהקשר של קרן בלנדר ותפקידיה

Gottfried Hofmann – Permissive is ok

ממצאים מתוך מחקר על כך שרישיונות "משוחררים" יותר, מקדמים תוכנות קוד-פתוח הרבה יותר טוב מפעם.

אלה הרצאות שעניינו אותי, אבל אני ממליץ שוב לעבור על התוכניה ולמצוא עוד נושאים שיעניינו אותכם.

פינת ה"מה? כבר שנים אני משתמש בבלנדר ולא ידעתי שיש קהילה":
סטודיו ארמובילו משתמשים כמעט בלעדית בבלנדר בשנים האחרונות, כמה פרוייקטים שלהם כבר הופיעו בבלנדר ניישן [כאן וכאן]. תוכלו להתרשם מעבודותיהם באתר שלהם.
חוץ מזה צפו לריאיון איתם בשבועות הקרובים.

חדשות נוספות
האתר החדש של בלנדר עלה, הוא עדיין לא בנוי עד הסוף אבל כבר מהווה יצוג הולם.

בקיקסטארטר ישנה מדפסת תלת-ממדית ראשונה שעולה רק 100 דולר! מהצד של התוכנה הם בנו תוסף מיוחד בבלנדר לשימוש אופטימלי במדפסת. עבדכם הנאמן הוא אחד התורמים, אז צפו לשטויות מודפסות מתוך בלנדר ביתי בעוד פחות משנה!

אם אתם אוהבים את VRay, חדשות טובות: המתכנת שיצר את האקספורטר מבלנדר לויריי החל לעבוד רשמית בכאוס-גרופ, החברה מאחורי ויריי. אז צפו לאינטגרציה צמודה יותר. כבר עכשיו יש נודיפיקציה כמעט מלאה [תמונת טיזר].

Shapedo – מיזם ישראלי שמטרתו לייצר פלטפורמה שיתופית למידול יצירות משותפות. עדיין בבטא אז צריך לשלוח בקשה להשתתפות באתר.

כמה פלאגינים מצוינים מהחודשיים האחרונים:
Node Wrangler – לעבודה נוחה יותר עם הצמתים. נשמע משעמם, אבל הוא באמת מקל על העבודה.
Sverchok (צרצר ברוסית) – פלאגין שנותן מענה יחסי למי שמתגעגע ל – Grasshopper בתוכנת Rhino. כלומר- יצירה פרמטרית של אובייקטים. עם כי מכיוון שמערך ה – NURBS של בלנדר די מוגבל וכלוא, לא יודע כמה זה יעזור למי שרוצה לייצא את יצירתו למכונות כירסום תעשייתיות. נראה מה יקרה עם זה בהמשך.
MochaBlend – להעברת מידע של טראקינג ומסיכות מאפטר אפקטס לבלנדר (תמורת תשלום).

דברים שהלוואי שידעתם קודם
בגרסה החדשה – Shift+Z מעביר אותכם לוויופורט רנדר.
Sheepit Renderfarm – חוות רינדור שיתופית בין משתמשים, לרינדור בחינם.
אם עוד לא נכנסתם עד עכשיו לפורום של בלנדר ישראל – אתם מפספסים! מאז שהוא התחדש (תודה לשאול מזור) הוא די רועש וגועש ולאט לאט נוצרת דינמיקה תמידית בין משתמשי בלנדר ישראל.
בין היתר נוצר בו תת-פורום מיוחד, שמטרתו לבקר עד דק יצירות חדשות המועמדות לגלריה באתר.

וזהו להפעם. הרבה זמן לא הייתה תקופה כזו עשירה באירועים בעולם של בלנדר. כן ירבו!
בלנדינג שמח!

This entry was posted in blog, כללי. Bookmark the permalink.

Comments are closed.