בלנדר 2.7, פרויקט גוסברי ושירות הענן של בלנדר

יש הרבה חדשות לסקר הפעם, אז בואו נתחיל מהדבר המובן מאליו:
פרוייקט חזרזר!

למי שבמקרה היה חסר אינטרנט בחודש וחצי האחרונים אז הנה הטיזר:

שאלות ותשובות בקשר לגוסברי:

מה זה ה – Cloud ואיך זה קשור לפרויקט?
חלק גדול מההכנסות של קרן בלנדר היו ממכירת DVD וספרי הדרכה. הבעיה עם הדרך הזו היא שדיסקים זה מדיום גוסס, והכל עובר לשירותי ענן. רוב הסיכויים הם שכשאתם קונים דיסק, אתם פשוט מעתיקים אותו למחשב ויותר לא פותחים אותו לעולם. בנוסף – נוצרה מגמה שגם תוכנות עוברות לשירותי ענן מתוך רצון למנוע פיראטיות, כמו ה – Creative Cloud של אדובי, ובכך גם להחזיק בלקוח עם פחות מרחב תימרון מצידו.
שירותי הענן של בלנדר נוצרו לענות בעיקר על שתי מטרות: כל מי שיעשה מינוי יקבל גישה לספריה של קרן בלנדר כגון חומרי ההדרכה וכל הסרטים הפתוחים שנעשו עד עכשיו, וכלי עזר לפרוייקט גוסברי.
על הפרוייקט הזה עובדים 12 סטודיואים מכל העולם (כולל פיצ'י-פוי מישראל) שצריכים לשתף פעולה בדרך נוחה, ובנוסף תהליך עשיית הסרט שקוף ופתוח לכולם על ידי כך שכל מי שיש לו מנוי יכול לשחק עם חומרי הסרט בזמן אמת, בזמן שבונים אותם תוך כדי התהליך.

למה 12 סטודיואים ולמה בסגנון לא אחיד?
במקור היו אמורים להיות 8 סטודיואים אבל היו מספיק סטודיואים קטנים ומקצועיים שניתן להכניס לפרויקט.
במקום לכופף את כולם לקו אחיד שידרוש יותר זמן, הוחלט דווקא לנצל את העובדה שלכל סטודיו יש את הסגנון המיוחד שלו ולתת לכל אחד את הדרך הייחודית שלו לקחת חלק בסיפור.

מה הסיפור בעצם? לא ברור מהטיזר כלום…
הסיפור הכללי הוא על כבש בשם מישל שרוצה חיים יותר מעניינים. פנה אליו מישהו שהציע לו לחיות 5 דקות בגוף של דמות אחרת כל פעם, ומשם העניינים מסתבכים.
התסריט היותר מדויק נמצא בתהליכי בנייה עד הקיץ, ומי שאחראית עליו היא התסריטאית של סינטל המהולל והבמאי של סדרת Babioles (ושל הקליף הלא רשמי של Alt-J לכל ההיפסטרים בינינו), אז הוא בידיים טובות.

למה הכסף משמש ובאיזה סכומים מדובר?
מצד אחד צריך לשלם על כוח האדם שעובד על הסרט (הסטודיואים) ובנוסף בונים צוות מתכנתים שיבנה כלים לתוך בלנדר כדי לעמוד בדרישות של פרוייקט בסדר גודל כזה:
Viewport יותר עדכני ומהיר כדי לראות אנימציה יותר חלקה, יכולת לייצר סימולציית קהל ביתר קלות, אופטימיזציה מאסיבית למנוע הרנדר Cycles, ניהול assets וספריות הרבה יותר יציב והגיוני ועוד שלל כלים ואופטימזציות שרק יעשו לבלנדר טוב ויהפכו אותה למהירה וחזקה יותר.
השאיפות לסרט הזה מאוד גבוהות ובשביל פרויקט כזה נדרשים כמה מליונים טובים לפחות. כלומר, גם עם 3 מליון דולר על הפרק – זה עדיין תקציב מאוד לחוץ וכל הגורמים בפרוייקט עושים סאלטות באוויר כדי להצליח לסיים אותו כמו שצריך ובאיכות מספיק גבוהה.
הקמפיין מימון-המונים שנוצר בנוי משני חלקים – כמות המינויים לשירותי הענן וכמות התרומות.
ברגע שמישהו עושה מנוי, הוא מזרים כסף על בסיס חודשי לפרוייקט ובכך נוצר תקציב יחסית קבוע לטווח הארוך. הסכום הראשוני של הקמפיין הוא חשוב, אבל ככל שיהיו יותר מנוים – יהיה יותר תקציב לעתיד. לכן הקמפיין מבקש להישאר לאורך התהליך (כ – 18 חודשים) אם כמובן התורם ירצה בכך. ככה הסכום הראשוני משלש את עצמו והמשתמשים לא חייבים להוציא מיד סכומי עתק וגם מקבלים גישה תמידית לחומרי הפרויקט.

למה לא נתנו לקמפיין יותר זמן מלכתחילה? ולמה לא עשו את זה בקיקסטארטר למשל, כדי לפנות לעוד קהל?
קיקסטארטר לא עובדים בהולנד, המקום שבו מבוססת קרן בלנדר בפועל.
הסיבה שהקמפיין הראשוני נוצר רק ל – 45 יום היא טכנית – ניתן היה לקבל החזר על כרטיס אשראי רק עד 45 יום. עם-זאת עכשיו הצליחו להזיז את זה ל – 60 יום.

למה סרט באורך מלא של 90 דקות במקום משהו קצת פחות שאפתני ומסוכן, כמו 60 דקות או אפילו 40?
אחת המטרות היא להציג את הסרט גם בקולנוע, והרווח מההקרנות ילך לכל מי שהיה שותף לפרוייקט.
מפיצים לא אוהבים סרטים שהם פחות משעה, כי זה סיכון כלכלי מבחינתם.

מה יקרה אם הקמפיין לא יסיים עם הסכום הראשוני? יש תוכנית ב'?
יש תוכנית ב' והיא תוצג ברגע שידרש, כולם רוצים לראות מה יקרה. כנראה שזה פשוט יהיה פרויקט קטן יותר במימדיו.

ואחרי שסגרנו את הפינה הזאת, הגיע הזמן לפינה שחיכיתם לה כל כך הרבה זמן ולא נשארו לכם ציפורניים מרוב קסיסה והמתנה:
סקירת הגרסה החדשה של בלנדר!
סדרת 2.7 התחילה! איפה אתם הייתם כשזה קרה? כי זה היום שתספרו עליו לנכדים שלכם!
או שלא. כי עד אז בטח תהיה גרסת בלנדר CS או משהו בסגנון.

כמה נקודות לגבי גרסת 2.70 וקצת על גרסת 2.71 שתצא בעוד חודש:

ממשק משתמש
אחרי כמה חודשי דיון קולחים בקהילה לגבי עתיד הממשק של בלנדר, נוצרו הכרטיסות (Tabs).
הרבה משתמשים וותיקים זה בעיקר עיצבן, אחרים שימח. צריך לזכור אבל שאנחנו רק בתחילת הדרך, המטרה היא שזה יהיה יציב ויעבוד, ואחר כך יתפוס קו ייחודי משלו – בטח כשיהיה ניתן להוסיף גם אייקונים, טאבים אישיים של המשתמש, וכמובן ניצול מתוחכם יותר של פלאגינים.

Cycles
מעכשיו ניתן לעשות Volumes, כלומר נפכים.
ניתן לעשות עם זה עננים, קרני אור וגם בירה משכנעת:

בגרסאות הניסוי כבר ניתן גם לעשות עשן ואש.

Threaded Dependency Graph
לא משנה כמה חזק המחשב שלכם ויש לכם מליון ושני מעבדים – צריך שהתוכנה תדע גם לנצל את כל הכוח הזה. אם תתקינו עכשיו Windows 95 הוא לא ממש יהיה מהיר יותר רק כי יש לכם מחשב חזק.
אז עכשיו בבלנדר הכניסו את היכולת לנצל את זה וניתן לראות זאת בעיקר בסצינות מרובות אובייקטים ומסגלים (Modifiers). זוהי גם יריית פתיחה לאופטימיזציה ל – Viewport, פרוייקט שיושלם בקיץ, בתקווה.

Deformation Motion Blur
עד עכשיו טישטוש-תנועה פעל רק לגבי אובייקטים זזים במרחב, ולא כאלה שהגיאומטריה שלהם משתנה (כמו יד של בן אדם), וזה יצר בעיה לרנדר תנועת דמויות אמינה וטבעית לסייקלס, אז היה צריך לעשות זאת בנפרד בקומפוזיטור. בגרסאות הניסוי העדכניות ביותר זה כבר אפשרי.

Baking
פעמים רבות כשעושים שיידינג, המשתמש מוצא את עצמו עם ערימות של חומרים נפרדים שיוצרים חומר אחד. נניח בשביל חלודה – צריך שריטות, מתכת, חלודה, ליכלוך, bump, השתקפות ועוד שלל טקסטורות בשביל הריאליזם. אבל נניח ומייצרים טקסטורה למשחק שמן הסתם לא צריך את כל הג'אז הזה?
אז למה לא פשוט לייצר תמונה אחת של כל מה שעשינו עד עכשיו ולהקל על הסדר ועל משאבי המחשב?
עד עכשיו לסייקלס לא הייתה בכלל את האופציה הזאת וזה היה בתחתית רשימת העדיפויות של המתכנת הראשי שלה. עד שחברת Valve נכנסה ותרמה כסף שינתנו למתכנתים בנושאים שמקדמים את מנוע המשחקים של בלנדר. וכך נכנס מתכנת שכל יעודו הוא לייצר אופציה לאפות בסייקלס. הנה הדגמה לאפייה בסייקלס ושוטטות בזמן אמת במנוע המשחקים של בלנדר:

השמועות אומרות שאפייה לסייקלס תכנס לגרסאות העדכניות של בלנדר ביום ריבעי.
אז עכשיו אנחנו נכנסים לעידן חדש של סייקלס שבו הוא מספיק פונקציונאלי ועומד על הרגליים. מעכשיו ההתמקדות תהיה באופטימיזציה שלו, שיהיה מהיר יותר וינצל את משאבי המחשב ביתר חוכמה.

FBX Animation
מהגרסה הבאה יהיה ניתן להעביר אנימציה בפורמת FBX גם לתוכנות אחרות.
אגב, מסתבר שמנוע המשחקים Unity יודע להפעיל גם קבצי Blend.

עוד דברים

סינטל, הסרט השלישי של קרן בלנדר, נחסם השבוע על ידי יוטיוב בטענה שיש בו חומרים השייכים לתאגיד Sony Pictures.

הבעיה היא, שכידוע, כל הסרט נוצר מאפס ונמצא תחת רישיון קריאייטיב קומונס. אין שום סיכוי שמשהו מתוכו שייך למישהו אחר אלא אפילו להיפך – הרבה חברות משתמשות בסרט הזה כדי להציג מבחן השוואה לחשיפת מוצרים חדשים, כמו הקרנת גרסת 4K על מסכים חדשים שמסוגלים להקרין רזולוציה גבוהה כל כך.
כנראה שמה שקרה הוא שהאלגוריטם האוטומטי של יוטיוב קלט במקום אחר תצוגה של סינטל בפרוייקט של סוני והגיע למסקנה שסינטל שייך לסוני, ולכן כביכול הוידאו הנוכחי הוא פיראטי. משם הדרך לחסימתו הייתה קצרה.
אחרי שקהילת בלנדר הפיצה את העניין בקול זעקה – חזר הסרט מחסימתו.
אף אחד מהגורמים לא באמת אשם, הכל נעשה אוטומטית כאמור, אבל זה כן נתן הצצה למאחורי הקלעים לכל מה שקשור בזכויות יוצרים – שליטה כמעט מוחלטת של תאגידי המדיה בכל הקשור באישורים ליצירות, מדיניות ה"קודם לירות ואז לשאול שאלות" שנוצרה בעקבותיה. אם זה היה קורה לאדם פרטי (וזה אכן קורה לעיתים קרובות) ולא לפרוייקט קהילתי, היה צריך לחכות חודש כדי להוכיח את הבעלות על החומרים שנחסמו. זו בעיה רצינית שהצד החזק לא צריך אפילו לבדוק שום דבר לפני שחוסמים למישהו את החומרים שלו, ושהמשתמש אשם עד שהוכח אחרת. זה פוגע לא רק בפן החופשי של זכויות יוצרים אלא גם בפן הכלכלי – אם משתמש מקבל הכנסות ממדיה שהוא מייצר לרשת, הוא מפסיד לפחות חודש של הכנסה רק כי איזשהו גורם החליט במזיד או בטעות לחסום לו את החומרים, ולו אין כמעט מילה בעניין. זה כמובן אם הצליח להוכיח את חפותו, מה קורה אם משום-מה לא הצליח להוכיח את עצמו והוא נענש בעוד כמה שבועות נוספים?
מסוני או מיוטיוב לא הגיעה עדיין התנצלות על הפרשה המבישה הזו.

טון רוזנדאל, יושב ראש קרן בלנדר, עשה סשן (AMA (Ask Me Anything בבלנדר ניישן וברדדיט.
שם הוא ענה על שאלות בקשר לגוסברי, בלנדר עצמה  ועד הבירה החביבה עליו.
פאן פאקט: השם "בלנדר" נוצר בעקבות השיר בעל אותו השם של להקת Yello.

Chaos Group, החברה של Vray, לוקחים צעד קדימה אחרי ששכרו מתכנת במיוחד בשביל אינטגרציה בין בלנדר למנוע שלהם – ועכשיו גם הם חלק מהתורמים הקבועים לקרן המימון של מתכנתי בלנדר.

גם הקיץ בלנדר משתתפת ב – "קיץ של קוד" של גוגל. בימים אלה בוחנים את ההצעות לכל הפרוייקטים ונראה אילו דברים חדשים ומעניינים יתכנתו לבלנדר בקיץ בלי קשר לפרוייקט גוסברי.

מסתבר שאפשר לעשות דברים משוגעים לגמרי רק עם הקוביית ברירת מחדל –
השבוע הייתה תחרות בפורומים של בלנדר שבה המשימה הייתה לעשות משהו כמה שיותר יצירתי עם קוביה – כשהאיסור הוא למדל אותה או להוסיף ידנית מודלים אחרים.

הזוכה הבתחרות עשה את הסרטון היצירתי הבא:

וכדי לסיים את הפוסט במשהו נחמד: ה – Babioles מבקשים מכם לתרום למאמץ של קמפיין גוסברי:

This entry was posted in blog, כללי. Bookmark the permalink.

Comments are closed.