הבלוג

בלנדר 2.71, ועידכונים אחרים

באיחור קל ובאמצע מצב ביטחוני מבולגן (ולכן הכל יהיה קצר), הרי לפניכם עדכון תקופתי על כל מה שקורה בבלנדר!

גרסת 2.71 יצאה והנה המסך פתיחה:

אז איזה דברים עיקריים נכנסו לגרסה זו:

  • Motion Blur טבעי בסייקלס לאובייקטים גמישים, כלומר כל מה שזז ע"י עצמות או blend shapes.
  • ניתן לייצר עשן/אש בסייקלס, צומת ייעודית לזה להקלה על המשתמש מתוכננת בעתיד
  • ניתן "לאפות" טקסטורות בסייקלס. הלאה לטקסטורות הכבדות! יחי פריסות להקלה על הפרוייקט!
  • רנדר מהיר יותר בכמה אחוזים, בייחוד שיער
  • אפשרות ב – Freestyle לייצר טקסטורה לאורך הקווים:

  • אפשרויות חדשות באנימציה לשימוש במושן גראפיקס
  • ייצוא פורמט FBX, חוץ מ – Shape keys בינתיים
  • שיפורים להקלה על העבודה במנוע המשחקים
  • שיפורים בממשק המשתמש
  • אופציה נוספת ושימושית לאנימציית עקומות

ולשאר החדשות

פרוייקט חזרזר
גוסברי לא קיבל מספיק מימון אבל יש מספיק בשביל לעשות סרט קצר מוצלח נוסף. ניתן לפשפש בחומרי ההפקה תוך כדי התהליך דרך הענן בלנדר.

Creature Factory 2
עלה לענן בלנדר וכל מי שיש לו מנוי יכול להנות מאחד המדריכים שהכי ציפו להם מאז הוכרז לראשונה. בפרויקט מנחים את המשתמש מרמת הקונספט ועד הטיקסטור וריגינג של יצור בדיוני דמוי לטאה.

נפתחה פלטפורמת קניה ומכירת עזרים וחומרים לבלנדר בשם CG Cookie Markets.
ניתן לרכוש שם ממודלים כמו אוזניים ועד תוספים כמו כלי נוח לניהול תאורה.
מה שכמובן הצית את הדיון על זה שמעכשיו מפתחים יעשו תוספים ומודלים תמורת כסף ולא בחינם, כמו שהיה עד עכשיו.
התשובה, כרגיל, היא באמצע  – אם לא הייתה האופציה לקבל מעט תמיכה כלכלית, אז חלק מהתוספים מעולם לא היו יוצאים לאור – מהסיבה הפשוטה שלמפתחים לא היה זמן לעבוד עליהם, בגלל הפרנסה הקבועה שלהם.
ותוספים מורכבים וגדולים כמו Rigify היו צריכים תרומות כדי שהמתכנת יוכל להמשיך לתפעל אותם.
יש מספיק דוגמאות לתכנות קוד פתוח עם קצב פיתוח בריא לצד שוק גמיש סביבם, ובלנדר מספיק גדולה וחזקה כדי ששוק טבעי שכזה יפתח סביבה (והיי, זה היה הרעיון של בלנדר מלכתחילה בשנות ה – 90 העליזות).

V-Ray 3.0 יצא בגרסת בטא לבלנדר
הודעה משמחת במיוחד לחובבי ויריי, שרוצים לעבוד בבלנדר אבל לרנדר במנוע חזק ומוכח בתעשייה כבר עשור. תמיכה בבלנדר מצד תוכנות וחברות מסחריות מוכרות וגדולות כמו ויריי, EpicGames ו – Valve, מעידה על שינוי בתעשייה ביחס לקוד פתוח לטובה.
עם תמיכה בצמתים, זרימת עבודה מאורגנת יותר, אפשרות להמיר חומרים פשוטים מסייקלס/אינטרנל לויריי, אפשרות להעלות חומרים מקבצי .vrscene,
אופטימיזציות ורמז לתמיכה ב – OpenSubdiv.

Pie Menus
בזמנו נכתב כאן על התוסף שמוסיף לבלנדר תפריטי פאי.
מאז הוקצה מתכנת במיוחד בשביל לחבר את התפריטים האלה לליבה של בלנדר ובקרוב כבר נראה אותם בגרסה הרשמית. אם אתם רוצים לשחק עם הפיצ'ר החדש ניתן להוריד מ – Graphicall

Pie_002

פינת הכבוד:
כפיר מרלאוב מתראיין ל – CGCookie על הפיסול הדיגיטלי המרשים שלו בבלנדר, כולל טיפים לפסלים אחרים.
זמן קצר לאחר מכן גם עשה מדריך לתאורת GLSL.
מעטים יודעים זאת אבל הוא גם ריגר בחסד שלמד צמוד לניית'ן ווגדאל בכבודו ובעצמו.

כנס בלנדר השלישי
קהילת בלנדר ישראל לאט לאט מתכוננת לכנס בלנדר השלישי בארץ. יש כבר מאגר מרשים של מרצים, שיתופי פעולה פוטנציאלים ומפתיעים ותה (כי תמיד צריך תה!). מה שנשאר הוא מקום, ובעקבותיו יבוא התאריך המדויק.
יש כל מני אופציות שנבחנות, אבל כמובן אם יש לקוראים/ות קשרים/מקומות שיוכלו לעזור – אל תהססו לשלוח מייל.

זה הכל לעכשיו,
בלנדינג שמח

בלנדר 2.7, פרויקט גוסברי ושירות הענן של בלנדר

יש הרבה חדשות לסקר הפעם, אז בואו נתחיל מהדבר המובן מאליו:
פרוייקט חזרזר!

למי שבמקרה היה חסר אינטרנט בחודש וחצי האחרונים אז הנה הטיזר:

שאלות ותשובות בקשר לגוסברי:

מה זה ה – Cloud ואיך זה קשור לפרויקט?
חלק גדול מההכנסות של קרן בלנדר היו ממכירת DVD וספרי הדרכה. הבעיה עם הדרך הזו היא שדיסקים זה מדיום גוסס, והכל עובר לשירותי ענן. רוב הסיכויים הם שכשאתם קונים דיסק, אתם פשוט מעתיקים אותו למחשב ויותר לא פותחים אותו לעולם. בנוסף – נוצרה מגמה שגם תוכנות עוברות לשירותי ענן מתוך רצון למנוע פיראטיות, כמו ה – Creative Cloud של אדובי, ובכך גם להחזיק בלקוח עם פחות מרחב תימרון מצידו.
שירותי הענן של בלנדר נוצרו לענות בעיקר על שתי מטרות: כל מי שיעשה מינוי יקבל גישה לספריה של קרן בלנדר כגון חומרי ההדרכה וכל הסרטים הפתוחים שנעשו עד עכשיו, וכלי עזר לפרוייקט גוסברי.
על הפרוייקט הזה עובדים 12 סטודיואים מכל העולם (כולל פיצ'י-פוי מישראל) שצריכים לשתף פעולה בדרך נוחה, ובנוסף תהליך עשיית הסרט שקוף ופתוח לכולם על ידי כך שכל מי שיש לו מנוי יכול לשחק עם חומרי הסרט בזמן אמת, בזמן שבונים אותם תוך כדי התהליך.

למה 12 סטודיואים ולמה בסגנון לא אחיד?
במקור היו אמורים להיות 8 סטודיואים אבל היו מספיק סטודיואים קטנים ומקצועיים שניתן להכניס לפרויקט.
במקום לכופף את כולם לקו אחיד שידרוש יותר זמן, הוחלט דווקא לנצל את העובדה שלכל סטודיו יש את הסגנון המיוחד שלו ולתת לכל אחד את הדרך הייחודית שלו לקחת חלק בסיפור.

מה הסיפור בעצם? לא ברור מהטיזר כלום…
הסיפור הכללי הוא על כבש בשם מישל שרוצה חיים יותר מעניינים. פנה אליו מישהו שהציע לו לחיות 5 דקות בגוף של דמות אחרת כל פעם, ומשם העניינים מסתבכים.
התסריט היותר מדויק נמצא בתהליכי בנייה עד הקיץ, ומי שאחראית עליו היא התסריטאית של סינטל המהולל והבמאי של סדרת Babioles (ושל הקליף הלא רשמי של Alt-J לכל ההיפסטרים בינינו), אז הוא בידיים טובות.

למה הכסף משמש ובאיזה סכומים מדובר?
מצד אחד צריך לשלם על כוח האדם שעובד על הסרט (הסטודיואים) ובנוסף בונים צוות מתכנתים שיבנה כלים לתוך בלנדר כדי לעמוד בדרישות של פרוייקט בסדר גודל כזה:
Viewport יותר עדכני ומהיר כדי לראות אנימציה יותר חלקה, יכולת לייצר סימולציית קהל ביתר קלות, אופטימיזציה מאסיבית למנוע הרנדר Cycles, ניהול assets וספריות הרבה יותר יציב והגיוני ועוד שלל כלים ואופטימזציות שרק יעשו לבלנדר טוב ויהפכו אותה למהירה וחזקה יותר.
השאיפות לסרט הזה מאוד גבוהות ובשביל פרויקט כזה נדרשים כמה מליונים טובים לפחות. כלומר, גם עם 3 מליון דולר על הפרק – זה עדיין תקציב מאוד לחוץ וכל הגורמים בפרוייקט עושים סאלטות באוויר כדי להצליח לסיים אותו כמו שצריך ובאיכות מספיק גבוהה.
הקמפיין מימון-המונים שנוצר בנוי משני חלקים – כמות המינויים לשירותי הענן וכמות התרומות.
ברגע שמישהו עושה מנוי, הוא מזרים כסף על בסיס חודשי לפרוייקט ובכך נוצר תקציב יחסית קבוע לטווח הארוך. הסכום הראשוני של הקמפיין הוא חשוב, אבל ככל שיהיו יותר מנוים – יהיה יותר תקציב לעתיד. לכן הקמפיין מבקש להישאר לאורך התהליך (כ – 18 חודשים) אם כמובן התורם ירצה בכך. ככה הסכום הראשוני משלש את עצמו והמשתמשים לא חייבים להוציא מיד סכומי עתק וגם מקבלים גישה תמידית לחומרי הפרויקט.

למה לא נתנו לקמפיין יותר זמן מלכתחילה? ולמה לא עשו את זה בקיקסטארטר למשל, כדי לפנות לעוד קהל?
קיקסטארטר לא עובדים בהולנד, המקום שבו מבוססת קרן בלנדר בפועל.
הסיבה שהקמפיין הראשוני נוצר רק ל – 45 יום היא טכנית – ניתן היה לקבל החזר על כרטיס אשראי רק עד 45 יום. עם-זאת עכשיו הצליחו להזיז את זה ל – 60 יום.

למה סרט באורך מלא של 90 דקות במקום משהו קצת פחות שאפתני ומסוכן, כמו 60 דקות או אפילו 40?
אחת המטרות היא להציג את הסרט גם בקולנוע, והרווח מההקרנות ילך לכל מי שהיה שותף לפרוייקט.
מפיצים לא אוהבים סרטים שהם פחות משעה, כי זה סיכון כלכלי מבחינתם.

מה יקרה אם הקמפיין לא יסיים עם הסכום הראשוני? יש תוכנית ב'?
יש תוכנית ב' והיא תוצג ברגע שידרש, כולם רוצים לראות מה יקרה. כנראה שזה פשוט יהיה פרויקט קטן יותר במימדיו.

ואחרי שסגרנו את הפינה הזאת, הגיע הזמן לפינה שחיכיתם לה כל כך הרבה זמן ולא נשארו לכם ציפורניים מרוב קסיסה והמתנה:
סקירת הגרסה החדשה של בלנדר!
סדרת 2.7 התחילה! איפה אתם הייתם כשזה קרה? כי זה היום שתספרו עליו לנכדים שלכם!
או שלא. כי עד אז בטח תהיה גרסת בלנדר CS או משהו בסגנון.

כמה נקודות לגבי גרסת 2.70 וקצת על גרסת 2.71 שתצא בעוד חודש:

ממשק משתמש
אחרי כמה חודשי דיון קולחים בקהילה לגבי עתיד הממשק של בלנדר, נוצרו הכרטיסות (Tabs).
הרבה משתמשים וותיקים זה בעיקר עיצבן, אחרים שימח. צריך לזכור אבל שאנחנו רק בתחילת הדרך, המטרה היא שזה יהיה יציב ויעבוד, ואחר כך יתפוס קו ייחודי משלו – בטח כשיהיה ניתן להוסיף גם אייקונים, טאבים אישיים של המשתמש, וכמובן ניצול מתוחכם יותר של פלאגינים.

Cycles
מעכשיו ניתן לעשות Volumes, כלומר נפכים.
ניתן לעשות עם זה עננים, קרני אור וגם בירה משכנעת:

בגרסאות הניסוי כבר ניתן גם לעשות עשן ואש.

Threaded Dependency Graph
לא משנה כמה חזק המחשב שלכם ויש לכם מליון ושני מעבדים – צריך שהתוכנה תדע גם לנצל את כל הכוח הזה. אם תתקינו עכשיו Windows 95 הוא לא ממש יהיה מהיר יותר רק כי יש לכם מחשב חזק.
אז עכשיו בבלנדר הכניסו את היכולת לנצל את זה וניתן לראות זאת בעיקר בסצינות מרובות אובייקטים ומסגלים (Modifiers). זוהי גם יריית פתיחה לאופטימיזציה ל – Viewport, פרוייקט שיושלם בקיץ, בתקווה.

Deformation Motion Blur
עד עכשיו טישטוש-תנועה פעל רק לגבי אובייקטים זזים במרחב, ולא כאלה שהגיאומטריה שלהם משתנה (כמו יד של בן אדם), וזה יצר בעיה לרנדר תנועת דמויות אמינה וטבעית לסייקלס, אז היה צריך לעשות זאת בנפרד בקומפוזיטור. בגרסאות הניסוי העדכניות ביותר זה כבר אפשרי.

Baking
פעמים רבות כשעושים שיידינג, המשתמש מוצא את עצמו עם ערימות של חומרים נפרדים שיוצרים חומר אחד. נניח בשביל חלודה – צריך שריטות, מתכת, חלודה, ליכלוך, bump, השתקפות ועוד שלל טקסטורות בשביל הריאליזם. אבל נניח ומייצרים טקסטורה למשחק שמן הסתם לא צריך את כל הג'אז הזה?
אז למה לא פשוט לייצר תמונה אחת של כל מה שעשינו עד עכשיו ולהקל על הסדר ועל משאבי המחשב?
עד עכשיו לסייקלס לא הייתה בכלל את האופציה הזאת וזה היה בתחתית רשימת העדיפויות של המתכנת הראשי שלה. עד שחברת Valve נכנסה ותרמה כסף שינתנו למתכנתים בנושאים שמקדמים את מנוע המשחקים של בלנדר. וכך נכנס מתכנת שכל יעודו הוא לייצר אופציה לאפות בסייקלס. הנה הדגמה לאפייה בסייקלס ושוטטות בזמן אמת במנוע המשחקים של בלנדר:

השמועות אומרות שאפייה לסייקלס תכנס לגרסאות העדכניות של בלנדר ביום ריבעי.
אז עכשיו אנחנו נכנסים לעידן חדש של סייקלס שבו הוא מספיק פונקציונאלי ועומד על הרגליים. מעכשיו ההתמקדות תהיה באופטימיזציה שלו, שיהיה מהיר יותר וינצל את משאבי המחשב ביתר חוכמה.

FBX Animation
מהגרסה הבאה יהיה ניתן להעביר אנימציה בפורמת FBX גם לתוכנות אחרות.
אגב, מסתבר שמנוע המשחקים Unity יודע להפעיל גם קבצי Blend.

עוד דברים

סינטל, הסרט השלישי של קרן בלנדר, נחסם השבוע על ידי יוטיוב בטענה שיש בו חומרים השייכים לתאגיד Sony Pictures.

הבעיה היא, שכידוע, כל הסרט נוצר מאפס ונמצא תחת רישיון קריאייטיב קומונס. אין שום סיכוי שמשהו מתוכו שייך למישהו אחר אלא אפילו להיפך – הרבה חברות משתמשות בסרט הזה כדי להציג מבחן השוואה לחשיפת מוצרים חדשים, כמו הקרנת גרסת 4K על מסכים חדשים שמסוגלים להקרין רזולוציה גבוהה כל כך.
כנראה שמה שקרה הוא שהאלגוריטם האוטומטי של יוטיוב קלט במקום אחר תצוגה של סינטל בפרוייקט של סוני והגיע למסקנה שסינטל שייך לסוני, ולכן כביכול הוידאו הנוכחי הוא פיראטי. משם הדרך לחסימתו הייתה קצרה.
אחרי שקהילת בלנדר הפיצה את העניין בקול זעקה – חזר הסרט מחסימתו.
אף אחד מהגורמים לא באמת אשם, הכל נעשה אוטומטית כאמור, אבל זה כן נתן הצצה למאחורי הקלעים לכל מה שקשור בזכויות יוצרים – שליטה כמעט מוחלטת של תאגידי המדיה בכל הקשור באישורים ליצירות, מדיניות ה"קודם לירות ואז לשאול שאלות" שנוצרה בעקבותיה. אם זה היה קורה לאדם פרטי (וזה אכן קורה לעיתים קרובות) ולא לפרוייקט קהילתי, היה צריך לחכות חודש כדי להוכיח את הבעלות על החומרים שנחסמו. זו בעיה רצינית שהצד החזק לא צריך אפילו לבדוק שום דבר לפני שחוסמים למישהו את החומרים שלו, ושהמשתמש אשם עד שהוכח אחרת. זה פוגע לא רק בפן החופשי של זכויות יוצרים אלא גם בפן הכלכלי – אם משתמש מקבל הכנסות ממדיה שהוא מייצר לרשת, הוא מפסיד לפחות חודש של הכנסה רק כי איזשהו גורם החליט במזיד או בטעות לחסום לו את החומרים, ולו אין כמעט מילה בעניין. זה כמובן אם הצליח להוכיח את חפותו, מה קורה אם משום-מה לא הצליח להוכיח את עצמו והוא נענש בעוד כמה שבועות נוספים?
מסוני או מיוטיוב לא הגיעה עדיין התנצלות על הפרשה המבישה הזו.

טון רוזנדאל, יושב ראש קרן בלנדר, עשה סשן (AMA (Ask Me Anything בבלנדר ניישן וברדדיט.
שם הוא ענה על שאלות בקשר לגוסברי, בלנדר עצמה  ועד הבירה החביבה עליו.
פאן פאקט: השם "בלנדר" נוצר בעקבות השיר בעל אותו השם של להקת Yello.

Chaos Group, החברה של Vray, לוקחים צעד קדימה אחרי ששכרו מתכנת במיוחד בשביל אינטגרציה בין בלנדר למנוע שלהם – ועכשיו גם הם חלק מהתורמים הקבועים לקרן המימון של מתכנתי בלנדר.

גם הקיץ בלנדר משתתפת ב – "קיץ של קוד" של גוגל. בימים אלה בוחנים את ההצעות לכל הפרוייקטים ונראה אילו דברים חדשים ומעניינים יתכנתו לבלנדר בקיץ בלי קשר לפרוייקט גוסברי.

מסתבר שאפשר לעשות דברים משוגעים לגמרי רק עם הקוביית ברירת מחדל –
השבוע הייתה תחרות בפורומים של בלנדר שבה המשימה הייתה לעשות משהו כמה שיותר יצירתי עם קוביה – כשהאיסור הוא למדל אותה או להוסיף ידנית מודלים אחרים.

הזוכה הבתחרות עשה את הסרטון היצירתי הבא:

וכדי לסיים את הפוסט במשהו נחמד: ה – Babioles מבקשים מכם לתרום למאמץ של קמפיין גוסברי:

בלנדר 2.69, הכנס העולמי ומלחמת הממשקים

היום יצאה הגרסה החדשה של בלנדר, והנה המסך-שפריץ החדש:

זה פריים שלקוח מתוך סרט באורך מלא בשם "Naughty Five", שנעשה כולו בבלנדר. אז מתי נראה פריים מתוך "מעלה קרחות", רמז רמז?..

מה יש בגרסה החדשה?
האמת היא שגרסה זו עסקה בעיקר ביציבות ותיקונים.
אז אה… לא יותר מדי דברים מרגשים קרו:

  • תוספות קטנות לממשק, כולל כלי מידול חדשים ושיפור כלים קיימים. בנוסף, גם זה:

  • ניתן לייבא לבלנדר קבצי FBX, אבל רצוי לייצא מהתוכנה שלכם את הקובץ בגרסה המעודכנת ביותר (לא מבין בזה אבל לפי הפורומים זה משהו כמו FBX-BINARY-7.3).
    עדיין אי אפשר לייבא מערכות ריג.
  • מעכשיו סקריפטים של פיית'ון לא יעלו אוטומטי ותצטרכו לאשר אותם בכל פעם שתפתחו קובץ.
    ניתן להפסיק את זה ע"י: User Preferences -> File -> Auto Run Python Scripts.
    יכול להיות שהשינוי הזה ישבור את חלק מהסקריפטים שהשתמשתם בהם עד עכשיו.
  • שיער ו – SSS ניתן לרנדר עכשיו גם ב – GPU, כמו כן נוסף מודל חדש ליצירת סביבת שמים/שמש.
  • ניתן לשנות את טונאליות הצבעים של הרנדר בזמן אמת בסייקלס, תחת Color Space.
  • Plane tracking – להחליף שלטים ופוסטרים בתוך וידאו בקלות.

מה מתוכנן לגרסאות הבאות?
בגדול אנחנו מתחילים תקופה חדשה שבה יבנו את בלנדר 2.7, ובמקביל יוסיפו תיקוני באגים לגרסת 2.69.
המטרה של גרסאות 2.7 הינה לשכתב מחדש חלקים משמעותיים במבנה של בלנדר כמו: תמיכה ב – Multi thread, עידכון של ה – OpenGL, האצה של הויופורט, ריענון הממשק וטיפול בחיבור וספריות קבצים.
או בקיצור – מהיר יותר ,חזק יותר, מפוצץ יותר! ועוד מלא סימני קריאה.
כל זה יקרה במקביל לפרוייקט Gooseberry, שבעברית זה, מסתבר, "חזרזר".
"חזרזר" הינו השם קוד שניתן לפרוייקט הבא של קרן בלנדר – סרט פתוח באורך מלא הנעשה בשיתוף פעולה בין סטודיואים ברחבי כל העולם.
המטרה של פרוייקט סרט פתוח היא כרגיל: לתכנת ולשפר את בלנדר במקביל לדרישות ובעיות שנתקלו בהן אמנים בזמן אמת, תוך כדי התהליך יצירה.
בפועל כבר עכשיו עוד לפני שהפרוייקט התחיל רשמית, יש תמיכה כלכלית בעשרה מתכנתים שיעבדו במקביל על השיפורים במהלכו.
תוכנית נוספת היא להתחיל בעתיד הלא רחוק גם את גרסאות 2.8 – שמטרתן בעיקר לעשות נודיפיקציה (Nodification) לחלקים נרחבים בבלנדר.
לפנינו כמה שנים משמעותיות להתפתחותה של בלנדר ויהיה מרגש לראות את כל השינויים.

מלחמת הממשקים!
אנדרו פרייס, ה"בלנדר גורו", החליט להציע ממשק חדש לחלוטין לבלנדר, שיהיה קל למתחילים.
בסדרה של הרצאות מצולמות הוא הסביר אילו בעיות יש לממשק ובשלב הסופי גם הציע סקיצה לממשק שהוא עיצב. זה נראה כמו שילוב של מקס, וורד ופוטושופ על סטירואידים.
כמובן שזה גרם לקהילה לרעוש ולגעוש… חלק אהבו מאוד את ההצעה וחלק שנאו אותה.
הוא עשה סקרים שגילו שמשהו כמו 90 אחוז מהנסקרים רצו את הממשק החדש.
ואז בהרצאה שהוא נתן בכנס העולמי של בלנדר, הוא עידכן על כך שהוא גילה הרבה טעויות בסקיצה שלו בעקבות תגובות משתמשים, מתכנתים ואפילו מעצב ממשקים מקצועי שהוא ריאיין בנושא.
מתוך הריאיון הוא גילה שסקרים על ממשקי תוכנות – אף פעם לא רלוונטים, כיוון שמשתמשים תמיד ירצו תוכנה יותר קלה, גם אם זה יהיה במחיר של גמישותה.
תוכנת תלת-ממד תמיד תהיה קשה ללמידה, אבל לא מצפים את אותה הגמישות ממקס, מאיה ואחרות שמצופה משום-מה מבלנדר. היתרון של הממשק שלה (ומן הסתם גם החיסרון) על פני החבילות האחרות היא הזרימת עבודה המהירה יותר, אחרי שלומדים אותה, והמעבר המהיר בין מערכות הכלים השונות בתוכנה אחת. זו פשוט גישה אחרת, זה הכל – היא טובה במקרים רבים ופחות טובה באחרים.
אז בעקבות כל הדיונים, הממשק הכללי ישאר כמו שהוא אבל יתוקנו וישופרו בו חלקים למען נוחות המשתמש.

הכנס העולמי
לפני כשבוע נערך הכנס בלנדר העולמי באמסטרדם. היו המון הרצאות מעניינות, ניתן פשוט לפתוח את התוכניה בלינק ולצפות בכל הרצאה על ידי לחיצה על השם שלה.
גם תמיר לוסקי הרצה שם על הפרסומת של קוקה-קולה (בדומה להרצאה שנתן דימה קון בכנס בישראל).
אנסה לתת לקט הרצאות שמצאתי אותן מעניינות:
Sean Kennedy – Using Blender for VFX in Hollywood

על שימוש בבלנדר בסרטי הוליווד כמו "חיי פיי".
לא הייתם מנחשים לעולם שלהקת הציפורים המטושטשת ברקע של כל מני שוברי קופות נעשו בבלנדר. בין היתר כי הציפורים מטושטשות מדי…

Caminandes Team – Caminandes Production

תהליכי עבודה על סרט קצר עם לאמה פרוותית, הפרק השני

Bassam Kurdali – Tube presentation

עידכון על פרוייקט הסרט הקצר הפתוח שנעשה בעזרת משתמשים מכל העולם.

Ton Roosendaal – Foundation feedback meeting

דיון ושאלות בהקשר של קרן בלנדר ותפקידיה

Gottfried Hofmann – Permissive is ok

ממצאים מתוך מחקר על כך שרישיונות "משוחררים" יותר, מקדמים תוכנות קוד-פתוח הרבה יותר טוב מפעם.

אלה הרצאות שעניינו אותי, אבל אני ממליץ שוב לעבור על התוכניה ולמצוא עוד נושאים שיעניינו אותכם.

פינת ה"מה? כבר שנים אני משתמש בבלנדר ולא ידעתי שיש קהילה":
סטודיו ארמובילו משתמשים כמעט בלעדית בבלנדר בשנים האחרונות, כמה פרוייקטים שלהם כבר הופיעו בבלנדר ניישן [כאן וכאן]. תוכלו להתרשם מעבודותיהם באתר שלהם.
חוץ מזה צפו לריאיון איתם בשבועות הקרובים.

חדשות נוספות
האתר החדש של בלנדר עלה, הוא עדיין לא בנוי עד הסוף אבל כבר מהווה יצוג הולם.

בקיקסטארטר ישנה מדפסת תלת-ממדית ראשונה שעולה רק 100 דולר! מהצד של התוכנה הם בנו תוסף מיוחד בבלנדר לשימוש אופטימלי במדפסת. עבדכם הנאמן הוא אחד התורמים, אז צפו לשטויות מודפסות מתוך בלנדר ביתי בעוד פחות משנה!

אם אתם אוהבים את VRay, חדשות טובות: המתכנת שיצר את האקספורטר מבלנדר לויריי החל לעבוד רשמית בכאוס-גרופ, החברה מאחורי ויריי. אז צפו לאינטגרציה צמודה יותר. כבר עכשיו יש נודיפיקציה כמעט מלאה [תמונת טיזר].

Shapedo – מיזם ישראלי שמטרתו לייצר פלטפורמה שיתופית למידול יצירות משותפות. עדיין בבטא אז צריך לשלוח בקשה להשתתפות באתר.

כמה פלאגינים מצוינים מהחודשיים האחרונים:
Node Wrangler – לעבודה נוחה יותר עם הצמתים. נשמע משעמם, אבל הוא באמת מקל על העבודה.
Sverchok (צרצר ברוסית) – פלאגין שנותן מענה יחסי למי שמתגעגע ל – Grasshopper בתוכנת Rhino. כלומר- יצירה פרמטרית של אובייקטים. עם כי מכיוון שמערך ה – NURBS של בלנדר די מוגבל וכלוא, לא יודע כמה זה יעזור למי שרוצה לייצא את יצירתו למכונות כירסום תעשייתיות. נראה מה יקרה עם זה בהמשך.
MochaBlend – להעברת מידע של טראקינג ומסיכות מאפטר אפקטס לבלנדר (תמורת תשלום).

דברים שהלוואי שידעתם קודם
בגרסה החדשה – Shift+Z מעביר אותכם לוויופורט רנדר.
Sheepit Renderfarm – חוות רינדור שיתופית בין משתמשים, לרינדור בחינם.
אם עוד לא נכנסתם עד עכשיו לפורום של בלנדר ישראל - אתם מפספסים! מאז שהוא התחדש (תודה לשאול מזור) הוא די רועש וגועש ולאט לאט נוצרת דינמיקה תמידית בין משתמשי בלנדר ישראל.
בין היתר נוצר בו תת-פורום מיוחד, שמטרתו לבקר עד דק יצירות חדשות המועמדות לגלריה באתר.

וזהו להפעם. הרבה זמן לא הייתה תקופה כזו עשירה באירועים בעולם של בלנדר. כן ירבו!
בלנדינג שמח!

בקרוב, מדריך בלנדר למתחילים 2.68 בעברית

שלום לכם אוהבי בלנדר! שמי שחר, נפגשנו בכנס בלנדר ישראל השני ודיברנו שם על זה שחסרים מדריכים טובים בעברית. טוב, אני גאה להציג לכם את התוכנית לקורס בין 12 שיעורים עשירים, שבהם כל אחד, שלא מבין דבר בבלנדר, יכול ללמוד את כל הבסיס עד לעבודה עצמאית. התחלתי לעבוד על מצגות ודפי הסבר, ויכול להיות שבעתיד יהיה גם סרטוני וידאו.

השיעורים 

שיעור 1

מתחילים לבלנדר!

ממשק, חלון התצוגה

שיעור 2

בואו נבנה בית

סבכות ומצב עריכה.
מידול בית

שיעור 3

צילום הסצנה – רינדור

הגדרת חומרים
(צבעים), תאורה, רינדור.

שיעור 4

מידול איש פשוט

שימוש במשנים (modifire):
מראה,
subsurf, מידול איש פשוט.

שיעור 5

בגדים לאיש

מידול בגדים לאיש
הפשוט.
Spin,
solidify

שיעור 6

טקסטורות

טקסטורות לחומרים. UV Mapping.

        6א

שולחן

מרקם עץ לשולחן

        6ב

כדור הארץ

UV mapping

שיעור 7

לוגו בתלת ממד

שימוש בעקומות –
עיצוב לוגו בתלת ממד

שיעור 8

אנימציה בבלנדר

אנימציה בסיסית –
מכונית נוסעת

         8א

 

הכנת גבעות – proportional editing

        

 

מכונית נוסעת על
גבהות

שיעור 9

כדור קופץ

Lattice.
כדור קופץ עם
Lattice.

שיעור 10

סימולציות

סימולציות: התנגשות
ו
rigid body,
נוזלים, בדים.

         10א

התנגשות

תנו לי נקודת משען
ואני הניף את העולם! מנוף ארכימדס בבלנדר

         10ב

נוזלים

כדור נופל לבריכה
מים.

         10ג

בדים

בד על כדור. הכנת
מפה לשולחן.

שיעור 11

עצמות

Rigging
בסיסי – הוספת עצמות לאדם הפשוט.

שיעור 12

אנימציית הליכה

אנימציית הליכה
לאיש הפשוט

 הנה התוצאות של השיעורים, כדי שתתרשמו:

שיעור 2-3: בית

שיעור 4-5: איש פשוט

שיעור 6א: שולחן

שיעור 6ב: כדור הארץ

שיעור 7: לוגו בתלת ממד

שיעור 8א: מכונית נוסעת

שיעור 8ב: מכונית נוסעת על גבעות

שיעור 9: כדור קופץ

שיעור 10א: מנוף ארכימדס

שיעור 10ב: כדור נופל לבריכה

שיעור 10ג: שולחן עם מפה

שיעור 11-12: אנימצית הליכה

וזה הכל… די בסיסי אבל לא מעת לא למי שלא מכיר את בלנדר. בקרוב אני אעלה מצגות, ודפי הסבר ואולי אפילו סרטוני וידאו.  תרגישו חופשי להעיר הערות ולהציע הצעות.

שחר.

סיכום הכנס השני

הכנס השני של בלנדר נחתם והיה מוצלח. לא בלי כל מני באגים, כמובן.
היו משתתפים רבים יחסית – יש האומרים שהגיעו 80 איש. לא יודע, הייתי עסוק בלהיות היסטרי.
היה המון תה איכותי ומאפים מצוינים.
את הכנס פתחנו עם ההרצאה של דימה קון מבית פיצ'י-פוי – בהתחלה יש קצת רעש בהקלטה אבל זה נהיה ברור וקוהרנטי מהר מאוד:

ברייקדאון מעודכן:

לאחר מכן עליתי אני לדבר על תהליכי חשיבה בין בשילוב שבין אפטר אפקטס לבלנדר.
רק שלהפתעתי גיליתי שחסרים לי קבצים רבים ובלית ברירה נאלצתי לאלתר חלקים רבים.
לכן יקח יותר זמן להעלות את ההרצאה שלי, כי יש קטעים רבים שאני מתקן ומוסיף בעצמי בהקלטה ביתית.
אז צפו להרצאה משודרגת. או משהו.

אחרי שסיימתי לקחנו הפסקה ומשם מי שנשאר נכנס לדיון על הקהילה ובלנדר, תהיות, וויכוחים, הערות והארות.
פרוטוקול יחסית מסודר:

  • אני העליתי את הדאגה שלי שאסור שאהיה דיקטטור על התכנים של בלנדר ישראל, כי אחרי הכל זה לא משהו שלי – אלא של הקהילה.
  • מאידך מבחינתי אנחנו לא רק מייצגים את הקהילה פנימה, אלא גם את בלנדר כלפי חוץ. לכן כן צריכה להיות מסננת איכות (כמו החומרים שיהיו בגלריית תמונות, מדריכים וכו') שלא כל משתמש מתחיל ישלח תמונות ברמה נמוכה ונצטרך לפרסם אותן. מבחינתי אנחנו אמורים להשתוות בניראות לאנשי מקצוע בתחום ולא ספציפית למשתמשי בלנדר
  • דובר על כך שרוב המשתמשים הם בעלי רקע טכני ופחות רקע אומנתי. אולי צריך שיצטרפו כמה שיותר אמנים
  • קיים צורך ביותר מידע והדרכה לבלנדר בשפה העברית. דובר על ויקיספר כפלטפורמה.
  • BlenderPedia הוזכר בתור דוגמא שאולי כדאי לקחת ממנה השראה.
  • בחור בשם שחר הדגים מצגת שבעזרתה הוא רוצה ללמד בני שכבה את בלנדר. בין היתר דובר על כך שהטקסט לא מת ולא תמיד כדאי לעשות מדריך וידאו.
  • יותר אנשים צריכים לקבל הרשאה לאתר של בלנדר ישראל. בינתיים שחר קיבל הרשאה שכזו.
  • מסתבר שמישהו הלביש על בלנדר UI משלו שמיועד להפוך אותה ליותר נוחה – פה
  • דובר על פתיחת דוכן בלנדר בכנסים ופסטיבלם הקשורים בקהל היעד שלנו. דבר שכזה צריך להיות מתוכנן מראש עם הקהילה כשהיא מביעה נכונות להשתתף בזה, ולא רק החשודים הקבועים.
  • מה הקהילה הייתה רוצה שיהיה בכנס הבא? ואיך זה יקרה שזה לא יקום ויפול על איש אחד אלא יווצר מקהילה חיה ואורגנית?
  • האם לעשות סדנאות בתשלום? עם אנשי מקצוע לאו-דווקא קשורים לבלנדר?
  • צריך לייצר פרויקטים משותפים של הקהילה.
  • דובר על כך שיש שני מישורים למה שהקהילה מייצגת – את המתחילים (הרוב כרגע) ואת אנשי המקצוע. נשאלת השאלה –  איך ניתן לספק את הצרכים של שתי הקבוצות? כרגע אין כמעט ייצוג או גישה לאנשים שמשתמשים בבלנדר במישור המקצועי מסחרי. לא ברור לגמרי איך מספקים את צרכי הקבוצה השניה כשכרגע לרוב יש משתמשים חדשים שבעתיד רק יהיו אנשי מקצוע.
  • צריך לתת דגש להעסקה –  איך לייצר פלטפורמה יעילה לדרושים?
  • דובר על מכירת מודלים מוכנים
  • דובר על יחסי לקוח-אנימטור. דובר על כך שהלקוח חייב להיות מיודע לגבי העקומה הישירה בין איכות לגובה התשלום, כלומר: "יכול להיות פרוייקט גדול אם תוסיף/י כך וכך כסף, אבל זה מה שיהיה עם הסכום שאת/ה מציע/ה"
  • דובר על x-place, אני הבעתי את זה שזה אתר נוראי מבחינת מה שזה עושה לאנשי התעשייה. לא כולם הסכימו איתי.
  • בלנדר-גורו הוזכר כמה פעמים. אומנם ניתן ללמוד ממנו רבות, אך רגלו מעולם לא דרכה בסטודיו, ולכן כשהוא אומר משהו צריך לקחת אותו בערבון מוגבל, על אף הידע הרב שלו.
  • נקבע שכדאי ללמוד צרפתית. מסתבר שיש להם כמויות בלתי נדלות של חומר על בלנדר. אחד מחברי הקהילה יודע צרפתית וישתדל לחלוק את הידע שצבר.
  • סייקלס בינתיים די איטי. היה עניין לבדוק איך מנוע בשם Thea מתנהג עם בלנדר.
  • דובר על V-Ray ועל המתכנת שחיבר בין המנוע לבלנדר, שעכשיו באופן רשמי שכרו אותו לחברה שמפתחת אותו.

אם יש משהו ששכחתי – שלחו מייל ואוסיף.

תודה למכללה הישראלית לאנימציה שאירחו אותנו השנה, לפיצ'י-פוי ודימה קון, שלומי ישראלי על העזרה בהפצת הכנס, הצילום והלקט עבודות משתמשים, גיל מאיר על הקלטת ההרצאות, יניב גרשוני על התמיכה הטכנית ואבי אוסיפוב על ההיענות הרבה בקשר לאתר הראשי.
מקווים שנהניתם – בלנדינג שמח עד הכנס הבא!

 

כנס בלנדר 2013

בום!
למקרה ולא עקבתם אחרי עמוד הפייסבוק / גוגל פלוס / עמודי חשמל ברחוב ולא נחשפתם להודעות עד עכשיו – אז יש כנס שני לבלנדר ישראל.
וזה קורה ביום חמישי.
השנה מארחים אותנו במכללה הישראלית לאנימציה, IAC.
אז מה יהיה שם? למה שתבזבזו את זמנכם הפנוי על הערב הכי אדיר בחייכם (חוץ מהערב שהיה לפני שנה)?
ובכן יהיה המון תה. ואולי עוגיות שוות.
אבל חוץ מזה יהיו הרצאות על בלנדר –
הראשונה תהיה מפי דימה קון מבית פיצ'י-פוי – על תהליכי עבודה שלהם בעולם הפרסום עם בלנדר (קוקה-קולה, אגו).
השניה מפי סרג' מיורוב, עבדכם הנאמן, מעולם הפוסט – על דברים שהלוואי והוא היה יודע בזמן פרוייקטים שיקצרו לו עבודה ולא, נניח, אחרי.
בחלק השלישי יהיה דיון של הקהילה על עתיד בלנדר בארץ בכלל ועתיד הקהילה בפרט. הגיע הזמן שזה יקרה.

איך נרשמים?
בשביל שנוכל להיערך בהתאם, אנא הרשמו בדף הבא. למי שלא היה בכנס הקודם – אל חשש, מעבר למייל אחד על הכנס הבא או שינויים כלשהם – אין ספאם.
בלי קשר – קפצו לדף הפייסבוק המיועד ותגידו שאתם מגיעים, שאחרים יראו ויקנאו.
המכללה נמצאית ברחוב הארבעה מספר 4, תל אביב.

אז נפגש בחמישי הבא!
בלנדינג שמח וכשר!

עידכוני יולי וגרסת 2.68

בעיקוב של כמה ימים – מה קורה עם בלנדר בגרסת 2.68 בפרט ובחיים בכלל?

אז קודם כל, נתחיל מהדבר החשוב ביותר – מסך פתיחה לא מכוער! הללויה!

אחרי הגרסה הקודמת זהו שינוי מרענן. התמונה גם נלקחה מתוך פרוייקט "TUBE" שהינו סרט אנימציה קצר הנעשה ע"י מתנדבים בבלנדר מרחבי העולם (כולל ישראל).

הפעם בניגוד לפוסטים הקודמים יש יותר חדשות על מה שקורה בתקופה זו סביב בלנדר, ופחות כלים גדולים שנכנסו לבלנדר עצמה. בגרסה זו התמקדו לרוב בחיסול המוני באגים וכרגע מתוכננת לצאת בשבוע הבא גם גרסת 2.68a, כדי לחסל עוד באגים גדולים שנמצאו בימים אלה.
אז הפוסט יהיה יחסית קצר.

הנה בכל זאת כמה דברים כלליים שהשתנו:
סייקלס, מנוע הרינדור הצעיר של בלנדר – קיבל האצה רצינית בקרב מערכת ההפעלה Windows – בכיוון של כ –  25 אחוז יותר מהר. גם מק ולינוקס קיבלו האצה של עד 10 אחוז ועדיין יש פער רציני בין היכולות של לינוקס על פני ווינדווס.
חוץ מזה אם יש לכם Nvidia ותעדכנו את גרסת ה – CUDA שלכם תקבלו האצה גדולה יותר. פוסט בנושא פה.

סימולטור העשן/אש קיבל אופטימיזציה ויכול לייצר אש טובה גם תחת הגדרות יותר נמוכות:

כמה תוספות קטנות:

  • כלי Bridge משופר
  • כלי Grid Fill בשביל ליצור רשת בין שני אדג'ים
  • אבטחה משופרת בכל הקשור לפיית'ון
  • צמתים חדשים לסייקלס: Toon, Wire ו -Wavelength
  • רינדור שיער גם ב – GPU

ב – Google Summer of Code יש כרגיל פרוייקטים מתקדמים שיכנסו לבלנדר וכמה שלא בטוח שימשיכו.
כמה פרוייקטים בולטים שכנראה כן יכנסו:
Sketch Mesh (תוך כמה שניות לתוך הסרטון כולם מופתעים)

צמתים בולטים חדשים לסייקלס (תמונות להמחשה):
צומת Blackbody בשביל להזין תאורה לפי גובה קלווין ולחקות תאורה בעולם האמיתי
Ray Depth כדי לשנות נתוני קרניים לפי המרחק שהן מגיעות אליו
ויהיו עוד כמה שיפורים בתכנון.

עיצוב מחדש של ארגז הכלים

ויש עוד רבים וטובים אחרים אבל צריך לעבור את נקודת האמצע בפרוייקטים האלה – כדי לדעת למי מהם יש את הסיכויים הגבוהים ביותר באמת, להיות ברמה של כניסה לתוך בלנדר.

ולחדשות שמסביב -
במזל טוב לבלנדר יש דמוריל חדש לשנת 2013, כרגע יש לינק רק לגרסה מוקדמת שלו אבל הוא נראה טוב:

בכנס SIGGRAPH של השנה, כנס ענק שמתעסק בגרפיקה ממוחשבת בהשתתפות שחקני מפתח מכל העולם, נחשפו כמה דברים מעניינים:
קודם כל היו כמה הרצאות מעניינות בנושאי בלנדר כולל החשיפה של הטריילר של TUBE:

מסתבר שהשתמשו בבלנדר כדי לייצר סצינה מתוך Life of Pi המדהים. יש כבוד!

OpenSubdiv של פיקסאר, שבפוסט הקודם הסברתי בקצרה מה הקטע שלו ולמה הוא טוב, יצא בגרסה חדשה תחת רשיון שיכול לעבוד גם תחת בלנדר, ואכן כבר התחילו גישושים ראשונים להטמעה שלו.

עוד כמה דברים:
בלנדר גורו פתח וסגר את שעריו לקורס החדש שלו על ארכיטקטורה בבלנדר, הנה הטריילר היפה:

לבלנדר הולך להיות אתר חדש ואתם כבר יכולים לטייל בשלביו המוקמים פה.
אם יש לכם גם עבודה שווה במיוחד שנעשתה בבלנדר ולא תבייש את האתר – הם צריכים חומרים חדשים. שילחו להם.

Project London, סרט מד"ב באורך מלא שנעשה בבלנדר, עלה לוימאו ותוכלו לצפות בו תמורת כמה דולרים.
ביקורת? אחלה תלת-ממד. חוץ מזה בשביל סרט טוב צריך שחקנים סבירים וצלם אמיתי.
אז זה לא מזיק לצפות בזה תמורת כמה דולרים, אבל בעוד כמה שנים לא תזכרו את הסרט…

ב – 02.08 תוכלו לראות אותי בכנס פינגווין מביך את עצמי ואת קהילת בלנדר ישראל

זה הכל לבינתיים – בלנדינג שמח!

עידכוני מאי וגרסת 2.67

הקיץ מגיע ואיתו חום-אימים, סבל וזיעה.
חוץ מזה יגיעו פרויקטים של Summer Of Code מבית גוגל, כנס, אוברשיידר, הקרנה כלל עולמית של פרויקט לונדון ועוד הרבה כול טוב.

קודם נתחיל מהסיקור הקבוע של כל גרסה חדשה:
אי אפשר להתחמק (למרות שניסיתי) מזה ש – Freestyle נכנס לבלנדר. למי שבמקרה לא פתח מעולם דיון שקשור לבלנדר והצליח להתחמק מאיימת עדת מעריצים של פריסטייל – זה מנוע לא-ריאליסטי שמרנדר קווי מתאר מסוגננים. כבר חמש שנים מייצבים אותו כדי שיהיה ניתן לשלב אותו בבלנדר מבלי שהתוכנה תקרוס. רוב משתמשי פריסטייל, כרגע, מנצלים אותה בשביל לייצר דמויות מנגה גנריות במקרה הטוב. נקווה שיקחו את הכלי הזה למקומות יותר מעניינים ויצירתיים.


אני אשמור את דעתי על המנוע ועל היצירה שנבחרה כמסך הפתיחה החדש. התמרמרתי במספיק ערוצים בנושא.

Python Nodes – הנה משהו שבאמת לוקח את בלנדר צעד אחד קדימה – צמתים שניתן לתכנת בעזרת פיית'ון – מאפס. החידוש גורם לבלנדר להיות הרבה יותר גמישה מבחינת התוספות שניתן יהיה לתכנת לתוכה והדבר מהווה בסיס לשיכלולים עתידיים כמו Particle Nodes. אם תרצו באמת לבדוק ולהנות מהחידוש, נסו לשחק עם ה – Geometry Nodes כמו בדוגמא מטה:

ניתן להתקין את ה – Geometry Nodes מכאן.
כל מה שצריך זה להעתיק את תכולת תיקיית ה – Add-On שבקובץ אל תוך תיקיית ה – Add-On של בלנדר, וב – Preferences להכנס לתוספים שהם בגדר הניסוי ולאפשר אותו.
צריך לזכור שהתוסף הזה נמצא כרגע בשלבי אלפא, אז בינתיים על תורידו עליו פרויקט מסחרי…

כבר עכשיו תוכנות חיצוניות מנצלות את מערך הצמתים כמו מנועי הרנדר LuxRender ו – 3delight. ככל שימרקו את המערכת, כך האפשרויות העתידיות כמעט ולא מוגבלות. משתמשי הודיני אולי ירגישו בבית.
באופן כללי בגרסה זו השקיעו בצמתים והוסיפו דברים קטנים שפשוט משפרים את זרימת העבודה.
ובשביל שתהיה לכם זרימת עבודה אפילו עוד יותר נעימה, הוסיפו לגרסה זו את התוסף Nodes_Efficiency. הוא כבר חלק אינטגרלי מבלנדר, אין צורך להוריד אותו יותר.
הדבר היחיד שהתאכזבתי שלא נהיה יותר קל עדיין: יצירת דרייבר מצומת לצומת. כלומר שפרמטר של צומת אחד משפיע ישירות על פרמטר של צומת אחר. כמובן שאפשרי לעשות זאת בשלל דרכים כמו דרך Custom Property, אבל הייתי רוצה שזה יהיה קל וחלק יותר כמו עם שאר רכיבי התוכנה.

סייקלס יכול לרנדר SSS. זה עדיין בגדר ניסוי, השיידר עוד חצי אפוי והקהילה עדיין משחקת ובודקת אותו.
מסתבר שלבנות שיידר כזה שיהיה גם נכון פיזיקאלית, היא משימה מורכבת וקשה גם למתכנתי-על כמו ברכט, שהמציא את סייקלס. יקח זמן עד שילוטש כמו שצריך.
על כן הוא יהיה בנוי יותר ברור בגרסה הבאה, אבל כבר עכשיו ניתן לראות יצירות מרשימות:

באופן כללי סייקלס הולך לכיוון טוב. המטרה היא שהמנוע קודם כל יכיל בתוכו את כל האפשרויות ההכרחיות, שניתן יהיה לרנדר את כל מה שנדרש. אחר כך ישקיעו באופטימיזציה כוללת.
לא נשאר עוד הרבה לשלב הזה – הדברים ה"גדולים" שנשארו הם: אוברשיידר, ווליומטריק ודיספלייסמנט אמיתי.
יש כל מני אפשרויות שכבר קיימות בתוכנה אבל הן בגדר הניסוי, אז ניתן לגשת אליהן במצב Experimental. שם ניתן למצוא דברים כמו שיער ודיספלייסמנט עם Subdivision אמיתי. עוד לא בחנתי את האפשרות האחרונה, אבל אם זה מה שאני חושב שזה, כמו אפשרות ה – Geometry בויריי, זה הולך לחסוך לנו הרבה כאב ראש.

בלנדר מכוונים גם למשתמשים העוסקים בהדפסה תלת-ממדית: תוספים למדידה, בחינת עובי וחשיפת בעיות באובייקט המיועד להדפסה. לכבוד העידכון יוציאו בקרוב גם דיוידי מטעם קרן בלנדר שמטרתו ללמד את הכלים החדשים בנושאי דפוס תלת-ממדי.
הם כל כך מיהרו להקליט את המדריך שתוך כדי ההקלטות – שינו דברים בממשק, דבר שלא עודכן בדיוידי.

לכל חובבי תוסף תפריט הפאי, מפתחים כבר ממשק ליצירת תפריטים אישיים:

תוסף שמנצל את מערך החלקיקים של בלנדר: ה – Molecular addon.

מסתבר שגם משתמשים חיצוניים לבלנדר שמו על התוסף הזה עין, ואומרים שזו אחת ההדגמות הטובות שראו מבחינת חלקיקים. אם תרצו גם אתם לבחון אותו או אפילו לעזור בתיכנות שלו, עברו לקישור.

שנת 2014 הולכת להיות שנת האופטימיזציה.
גם בנייה מאפס של ה – Dependencies שזה, בגדול, ויופורט מהיר וזורם לאנימציה בזמן אמת, גם סייקלס שיהיה כבר מנוע שלם ורק צריך האצה ושידרוג לממשק.
בקרוב גם יחשפו הפרויקטים של "קיץ של קוד". הפעם נתנו לפרוייקטים יותר זמן פרקטי וגם למנטורים והתלמידים יש יותר זמן להסגר על המשימות. אז יש סיכוי גבוה ליותר פרויקטים איכותיים ושלמים אחרי הקיץ הזה שיתווספו לבלנדר.

לאחרונה התנהלו דיונים רבים בקשר ל – Open Subdivs, מערך משודרג של Subdivision שנבנה על ידי פיקסאר בשיתוף פעולה עם אאוטודסק. המערך משפר את היכולת להריץ אובייקטים ברזולוציה גבוהה מבלי לפגוע בביצועים, כמו – צימצום או הגדלה אוטומטית של הרזולוציה בהתאם לקרבת המצלמה לאובייקט, דיספלייסמנט איכותי וחד יותר ועוד. אם תצפו בסרט "בית ספר למפלצות" (גם כאן המפיצים הישראלים לא בחלו בשם גרוע) תוכלו כבר לראות את השימוש בפיתוח הזה.
פיקסאר פתחו את קוד המקור של המערך, הבעיה היא שהרשיון שבו הם השתמשו יוצר בעיות עתידיות לפתיחות של בלנדר במידה וישלבו את הכלי הזה. בפיקסאר מנסים לפתור את בעיית הרישיון ומבטיחים שיהיה בסדר. יש למה לחכות.

למי שתהה מה קורה עם Project London – בשבועות האחרונים כבר החלו לשלוח את הבלו-ריי לכל מי שתרם לקמפיין הקיקסטארטר שלהם. באיזשהו שלב תהיה הקרנה אינטרנטית עולמית.

ולסיכום – בחודשי הקיץ נעשה את הכנס השני. אנחנו בוחנים את האפשרויות שעומדות בפנינו על המיקום (לרוב במרכז הארץ) ואת הנושאים והלוח זמנים שיתקיים.
אתם מוזמנים לשלוח אלינו הודעה אם ברצונכם לעזור, להציע דברים, לתת יד למאמץ ולשאול שאלות. לפעמים אנחנו גם עונים…
כמובן שנעדכן ככל שנדע יותר על ההתרחשות העתידית.

בלנדינג שמח, נסו לנצל את פריסטייל למשהו יותר מקורי לשם שינוי!

עידכוני פברואר וגרסת 2.66

אתמול יצאה גרסת 2.66 ואיתה כמובן מגיע הסיקור שלנו ומה הולך לקרות בהמשך.
אנחנו יודעים שקשה לכם מוסרית להתחיל לעבוד עם גרסאות חדשות בלי הסיקור המהולל שלנו, אז הנה הוא – הפעם בוידאו!
קחו בחשבון שהסיקור מאוד מהיר ולא מעמיק ומכסה לרוב רק את העידכונים הגדולים יותר.

כמה טיפים ועידכונים קטנים נוספים –

  • אם הפיסול הידנאמי מתחיל להיות כבד – ליחצו על Optimize.
  • Grab, Edge Slide ו – Vertex Slide אוחדו ועכשיו תהליך המידול הפך ליותר זורם – פעמיים מקש G.
  • Bevel קיבל שיפורים ומעכשיו ניתן לעשות Bevel על ורטקסים בודדים אם צריך – Ctrl+Shift+B.
  • רוצים Toolbox ו – Properties שקופים?
    File-> User Preferences -> System -> Overlap Region
  • אגב עכשיו ניתן לשמור את ה – Preferences שלכם מבלי שהפרויקט שעבדתם עליו יופיע בכל פעם שתפתחו את התוכנה. יש! חיכינו לזה עשור!
  • בלנדר קרסה אבל אתם מתביישים להציק למתכנתים בלי הוכחות?
    מעכשיו בלנדר תייצר לוג קריסה אוטומטי.
  • אנשי מק קיבלו תשומת לב ומעכשיו בלנדר תומכת במסכי רטינה הרבה יותר טוב
  • כל גרסה מלווה בעידכון ל – Energy Theme כמובן, להורדה.

אם אתם לא רוצים עברית חפוזה אלא הסבר לעומק באנגלית צחה מהחבר'ה של Blender Cookie, לכו לכאן.

חדשות נוספות:

ניית'ן ואגדל, האיש והאגדה שאחראי על ביג באק באני, סינטל ועל מדריך הריגינג Humane Rigging – בא לביקור של כשבוע וחצי לארץ כדי לעזור לסטודיו פיצ'יפוי בסרט "מעלה קרחות", שכבר סיקרנו בעבר.
ניתן לקרוא על שיתוף הפעולה גם בבלוג של תמיר לוסקי שהצטרף לצוות, כדי לעזור בין היתר בנושאי התיכנות.

בלנדר גורו, הלא הוא אנדרו פרייס, התארח ברדיט בסשן שאלות ותשובות.
כמה דברים מעניינים במיוחד שעלו בדיון:
אוטודסק, שחלק מהתפישה המעט בעייתית שלהם כלפי מהות ה"שירות ללקוח" החליטו שכל אתר שיש בו רמז כלשהו למוצר שלהם – חובה עליו להפסיק את הפעילות שלו ולהעביר את המפתח לאוטודסק לאלתר.
אחת הדוגמאות הבולטות היא הקהילת משתמשים של Revit שכל קיומה הוא לחלוק ידע סביב התוכנה ללא כל כוונות רווח שכוללת אפילו עובדים מאוטודסק עצמה. זה לא ממש שינה לאוטודסק והם איימו עליהם בתביעה.
הם פשוט יורים לעצמם ברגל. בכל מקרה בסוף אחרי שקהילת המשתמשים שטפה את החברה – כעבור זמן קצר הם שיגרו מכתב שהכל בעצם נבע מחוסר הבנה והם "מרשים" להם להמשיך להתקיים.
הידיעה הזאת עלתה בעקבות שאלה שהופנתה אל אנדרו לגבי כוונות כלשהן לעבור ללמד תוכנות אחרות. מסתבר שהוא ליתר בטחון שמר על דומיין ל 3D Max עוד מלפני שנים, ואז חטף מאוטודסק שהעיז לעשות זאת. הצריבה הזאת הורידה לו את הרצון לעשות שינוי כזה בעתיד הנראה לעין.
חוץ מזה, אחרי סקר עצמאי שנעשה על ידו – הסתבר שכמות המשתמשים של מקס כמעט זהה לכמות המשתמשים של בלנדר. כמובן שיש רוב ברור של משתמשים מקצועיים בקרב מקס, עם זאת הנתון בהחלט מרשים ומעיד על עתיד אופטימי כלפי בלנדר.
ולמי שאהב את "אקדמיית הטבע" שהוא יצר, בקיץ הוא מתכנן לפתוח את "האקדמיה לארכיטקטורה". יש למה לצפות.

ברכט, המתכנת הראשי והמייסד של סייקלס – הבטיח לתכנת אפשרויות "אפיה" לטקסטורות מהמנוע עצמו.
זה אכן רגע משמח עבור משתמשים רבים, בייחוד למפתחי משחקים.

מה מבשלים לנו לגרסה הבאה?

  • אנשים רבים מתבלבלים וחושבים ש – Python Nodes שהולכים להכנס לגרסת 2.67 הם בעצם Particle Nodes, כלומר – היכולת לקחת את מערכת החלקיקים ולבנות אותה מצמתים, מה שמאפשר גמישות רבה לידי המשתמש.  Python Nodes אלה צמתים שניתן ליצר בקלות בעזרת סקריפטים בפית'ון, ולמעשה זהו הבסיס שממנו ימשיכו אל צמתי החלקיקים. זה מקדם את בלנדר מאוד כי היא תהיה נגישה אפילו יותר למתכנתים מצד אחד, ומצד שני תיתן גמישות שתקרב אותה לתוכנות סימולציה כמו Fume.
  • Freestyle בסיכוי גבוה להיכנס לבלנדר יותר מאי-פעם. מעכשיו כולם יכולו לצייר ילדות בית ספר יפניות חסרות תכלית ביתר קלות. וחוץ מזה זה כלי נוח לתרשימים והשגת אפקטים שהיה מורכב להשיג קודם לכן.
  • Subsurface Scattering, או SSS, שזו היכולת לדמה שכבות עור – מתוכננת להכנס לסייקלס בגרסה זו. כמו כן מתוכנן גם אובר-שיידר, שזו קומבינציה של כל מני שיידרים, כדי לייצר שליטה פיסיקלית יותר נכונה בחומרים של סייקלס.
  • בנוסף, המתכנתים ינסו לפתור את בעית ה – GPU שיתמוך בשיער, נקווה שיספיקו לפתור את זה בזמן לגרסה הבאה.
  • תפריטי הפאי יקבלו תשומת לב אישית מטון רוזנדאל עצמו ויהיו מקודדים לליבה של בלנדר למען מהירות יותר גבוהה ופתיחת אפשרויות עתידיות. כמובן שניתן יהיה להמשיך לתכנת את התפריטים בפית'ון.
    התפריטים כבר מספיק מפותחים כדי לקבל מדריכים משל עצמם בשביל המשתמשים הכבדים ביניכם, שמעיפים את העכבר במהירות שהעין לא מספיקה לקלוט. התוסף יקבל סיקור ברגע שתסתיים האינטגרציה.
  • ממתק UI: יהיה ניתן לגרור את העכבר על גבי השכבות והאאוטליינר והם יגיבו כמו בפוטושופ.

ולסיום – בלנדר בהארלם שייק.

סטודיו אנימציה בקוד פתוח – פיצ'י פוי

ריאיון עם גלעד רוזנאו, מנהל סטודיו פיצ'י פויי שהעביר אותו לשימוש בתוכנות קוד פתוח.
במקור הריאיון נשלח על ידי עמותת StarTau (קישור לכתבה), אך נאלצנו לערוך אותו כדי להתאים לאתר. אז פה אני שם את הגרסה הלא ערוכה.

קודם כל, ספר על עצמך ועל הסטודיו שאתה מנהל
שמי גלעד רוזנאו, בן 39 נשוי + 3 בננות. אני עובד כבר 12.5 שנים בפיצ'י פויי הפקות אנימציה. בית הפקות לאנימציה בבעלותו של נועם משולם.

בדרך כלל אני משתדל במיטב כוחותיי הדלים לנהל את הסטודיו ובעיקר להיות אקזקיוטיב פרודוסר שזה אומר לדאוג לפרויקט עוד מלפני שהוא נולד (כלומר ליזום אותו) לגייס את הכספים הרלוונטים, להפיק אותו על הצד הטוב ביותר ובאופן רווחי לסטודיו. פיצ'י פויי קיימת כבר כ 25 שנה ומפיקה את כל סוגי האנימציה – אנימציה קלסית, קאט אוט ואנימציה דיגיטלית. אנחנו ידועים בתנועה הטוטאלית שלנו , בשילוב הטכניקות. אנחנו אחרוני המוהיקנים בארץ הקודש שמבצעים עדיין מדי פעם אנימציה קלסית על נייר (לאחרונה בפרסומות של מרקו ופינוקיו לטלוויזיה בכבלים הוט). חוץ מעיסוקיי בפיצ'י פויי אני גם מלווה סרטי גמר באנימציה ומלמד תכנון הפקה, ומלבד זה אני גם מתנדב כמנטור בקרן שמש.

על איזה פרויקט אתם עובדים עכשיו?
אנחנו עובדים, כרגיל, במקביל על מספר פרוייקטים הגדול והחשוב מבינהם הוא סרט הקולנוע הראשון שלנו מעלה קרחות  – המבוסס על ספר ומחזה באותו השם של אפרים סידון ויוסי אבולעפיה. לקח לנו הרבה זמן למצוא את המימון הרלוונטי לסרט וכרגע אנחנו רצים. אנחנו נמצאים עכשיו בתפר שבין שלב ה pre production בו למעשה אנו מסיימים את כל הפרמטרים ההפקתיים והקראטיבים (עיצובי דמויות ורקעים, אנימטיק (סיפור העלילה הקולנועי של הסרט) ופיילוט מתוך הסרט. במקביל אנחנו מפיקים את מרכז המבקרים החדש של עכו שכולל כ 15 סרטים, רובם באנימציה המבוססת על איורי אבירים – פרויקט מעניין מאוד ויפה. וחוץ מזה אנחנו מקווים להתחיל תוך כחצי שנה לעבוד על סרטנו החדש והנוסף "ארמון החול" כך שמכל בחינה מצבנו מצוין. היה נחמד אם התקציבים היו גדולים ב 30% אבל חוץ מזה אנחנו מאושרים למדי.

למה עברתם לקוד פתוח ואיך זה שינה את המודל העסקי שלכם?
אני איש אידיאלים די קטן והאינסנטיב הראשוני שלי בכל העניין היה כספי – גם ככה להפיק סרט קולנוע באנימציה זה לא דבר פשוט במיוחד וודאי כשיש לך תקציב צנוע. בהמשך גם מצאתי עניין בכל הפילוסופיה שמאוחרי העניין: כאידיאל לאפשר לנו כמפיקים לנתב את כל הכספים לטובת האנימציה עצמה וכמה שפחות לטובת ברזלים ותוכנות. בומבה!

איזה יתרונות וחסרונות מצאתם בשינוי זה?
יתרונות – התוכנה משתפרת כמעט על בסיס יומיומי, לאנשים שעובדים אתה ואפילו מפתחים אותה יש תשוקה יוצאת דופן לעזור ולפתור בעיות למרות שבכל שהפרויקט שלנו הוא פרויקט מסחרי ולא פילנטרופי. החסרונות המרכזיים הם שכיום עדיין אין מספיק אנשי מקצוע בתוכנה ובנוסף, יש תחומים בהם הבלנדר אינה מספיק טובה, או לא נרכש בה מספיק ניסיון או שאנחנו מבצעים דברים שטרם נוסו בתוכנה

איזה עצות אתה נותן ליזמים שיבחרו ללכת בדרך שלכם?
כעצה כללית שאינה קשורה רק לאופן סורס אלא ליזמים בכלל – סבלנות והכי חשוב להיות נחום תקום.

מילות סיכום
כל מי שיצירת תוכן ישראלי מקורי קרובה ללבו ורוצה להצטרף לסירתנו במלחמתה למול הגלים מוזמן להצטרף ולעזור – אנחנו נשמח למומחי פייט'ון, סקריפטרים (בפייט'ון) אנשים שיוכלו לעזור בחומרה. גם כאלה שיש להם ארסנל של בדיחות חדשות על יהודים יתקבלו בברכה. אני זמין לכל קושיה ב 0544973364,
gilad@pitchipoy.tv
תודה!

*משהו שגלעד לא ציין, הוא שגם מערכות ההפעלה של הסטודיו שונו ללינוקס (אובונטו) בעקבות פרויקט זה. למי שלא יודע, ההספק של בלנדר בלינוקס גבוה בכ – 50 אחוז מבחלונות (ס.מ).