הבלוג

עידכוני דצמבר

2.65 יצאה (הורידו מכאן) והיא למעשה אחת הגרסאות היציבות ביותר בסדרת 2.6X.

טיפלו בלמעלה מ – 200 באגים קטנים ועד כבדים וישנים שגרמו לקריסות מרובות.
אבל חוץ מזה השתדלו גם להוסיף כמה דברים בולטים נוספים:

  • סימולציות עשן ואש משופרות
  • מנוע הרינדור Cycles תומך ב – OSL, שזו שפת תיכנות לשיידינג.
    "גברים בשחור 3", "ספיידרמן המופלא" ו"מלון טרנסילבניה" התבססו לחלוטין על OSL וזה נהדר לכל מי שאוהב שיידינג מתקדם שנוסה ברמה התעשייתית הכי גבוהה.
  • חוץ מזה נוספו שיידרים חדשים כמו השתברות, AO ואניסוטרופי (בשביל חובבי מתכות מוברשות וכו').
  • Motion Blur שכרגע עובד רק על CPU, אז אל תתפלאו אם אתם לא רואים את האפקט בשימוש הכרטיס הגראפי שלכם.

    (בלנדר גורו בהדגמה לשימוש Motion Blur על חלקיקים)
  • Border Render – אפשרות לרנדר חלקים נבחרים מהמסך: Ctrl + B בשביל להגדיר גבולות, Ctrl + Alt + B בשביל למחוק אותן.
  • Bevel משופר – ניתן להוסיף עוד אדג'ים בעזרת הגלגלת.
  • Symmetrize בשביל סימטריה באובייקט מכל הכיוונים.
  • אפשרות לתצוגת מסך מוחלקת יותר – ניתן לקבוע שאין יותר פיקסלים אלא רק קווים יפים וחלקים ב – viewport. לא ברור מי ישתמש בזה לפרוייקטים "אמיתיים", אבל זה נחמד בשביל תצוגות מול אנשים.
  • Laplacian Smooth Modifier – בשביל להחליק ולנקות יותר טוב גיאומטריה שנסרקה מהמציאות אל המחשב.
  • כמובן שעם כל גרסה חדשה שיוצאת, יוצא ה – Energy Theme האהוב והמעודכן שניתן להוריד כאן.

אז מה הלאה?
עכשיו שהתוכנה מיוצבת מאוד, המתכנת הראשי של סייקלס יתפנה להוסיף תכונות שחיכו להם כבר הרבה זמן כמו Volumetrics (בשביל לרנדר עשן וקרני אור), שיידר לעור אמיתי (SSS), ועוד כמה תכונות מתקדמות.
בתיכנון הרחוק מאוד היה אמור להיות שיער, ואז מישהו מהקהילה הרים את הכפפה והתחיל לבנות בסיס לשיער בסייקלס והתוצאות לא אחרו לבוא:

כרגע הקוד בשלבים מאוד מוקדמים ויש המון באגים וחוסר בתכונות, אבל כבר ניתן לראות תוצאות יפות מכל הניסויים שמשתמשים נלהבים עושים.
ניתן לעקוב אחר ההתפתחויות בשירשור הבא.
כמובן שזה הצית את הדיון העתיק שהתוצאות בסייקלס פשוט הרבה יותר טובות ואפילו מהירות מבמנוע הישן (בסינטל למשל הם עבדו מאוד מאוד קשה כדי להגיע לתוצאה של השיער, וגם אז הוא לא נראה הכי אמין) ומנגד שהמנוע הישן נתן תוצאות מצוינות למי שהטיב להכיר את ההגדרות.
אני, אישית, באסקולה של סייקלס, שכן אין שום סיבה שאני אזיע כל כך הרבה בשביל תוצאות לא ברורות כשיש דרכים פשוטות, נוחות, קרובות פיזיקלית ומהירות יותר בשביל תוצאה טובה.

ה – DynoTopo (כלי פיסול עם טופולוגיה דינאמית) מתייצב וכנראה שיכנס לגרסה הבאה (2.66). כבר עכשיו ניתן לראות יצירות בשימוש כלי הפיסול החדש.

לכל חובבי מנוע ה – FreeStyle מצפה אכזבה – המנוע עדיין לא מלוטש מספיק ויקח לא מעט זמן להכניס אותו לגרסאות הרשמיות של בלנדר.

מה קורה בעולם:

  • למי שלא שמע, סטודיו פיצ'יפוי הישראלי (הדמויות של "ביסלי", HOT) עובד על סרט באורך מלא על בסיס בלנדר בשם "מעלה קרחות" (עפ"י הסיפור של אפרים סידון).
  • Project London – סרט "כמעט ללא תקציב" אקשן-מדע בדיוני, על בסיס בלנדר, יצא בקמפיין מימון המוני דרך קיקסטארטר בשביל להכין את חבילות הבלו-ריי והדי.וי.די לשליחה. לפי המהירות שבה הם מתקרבים ליעד שלהם, זה נראה די בטוח. אז אם בא לכם לקבל עותק ולעודד עוד פרוייקטים כאלה – תזמינו.

    ובקליפ הבא הם מסבירים איך הם יצרו כל מני קטעים מהסרט:
  • דוכן שלנו כנראה יוקם בכנס GameIS 2012, אם בשביל להציג את בלנדר ככלי ליצירת אובייקטים למשחקים או בתור מנוע משחקים בפני עצמו. אני אישית פחות מתמצא בחלק הזה בבלנדר (בשביל זה תמיר יהיה שם) אז אם יש אנשים שבאים ומכירים את המנוע מקרוב או סתם רוצים להגיד שלום – אתם מוזמנים.

זה הכל לבינתיים.

עידכוני ספטמבר

קודם כל, דמעות פלדה יצא ב – 26 לחודש הזה באינטרנט ואפילו יזכה לפרימיירה בארגון "אסיפה" – ארגון גג לסטודיואים לאנימציה כמו פיקסאר, דרימוורקס וחברים מכובדים אחרים.
לצערי זה יוצא ביום כיפור, מה שביטל את התוכניות שלנו לשדר את זה בהקרנה משותפת של הקהילה. אז בינתיים תוכלו לראות את זה עם עצמכם לבד בחושך, עם צאת יום כיפור, מיד אחרי 18:08 (יור וולקום).

חוץ מזה תראו אותנו בפסטיבל אייקון מביאים את הבשורה לאנושות. או לפחות למי שאכפת.
אם יש מישהו מכם שגם מגיע ורוצה לעזור, צרו קשר באתר או בפייסבוק. רצוי אגב למי שיש אוטו, שנוכל לסחוב ציוד אל הדוכן וכו'.

באחד הדוכנים תהיה מדפסת תלת מימדית אז אם למישהו מכם יש מספיק כריזמה או שוחד, שזה עובד יותר טוב ברוב המקרים, תוכלו אולי לשכנע אותם להדפיס את מה שתפסלו ב – sculpt mode בדוכן שלנו. אין בין הדוכנים שום קשר אז זה בהחלט תלוי רק בשוחד שלכם…

בלנדר 2.64 הולך לצאת בעוד כשבוע וחצי, ויש איתו כל כך הרבה עידכונים ושינויים ותיקונים:

  • כלי "מסך ירוק" חדשים.
  • כלי מסיכה לקומפוזיטור.
  • טראקינג מהיר ומשופר יותר.
  • בלנדר תוכמת מעכשיו ב OpenColorIO שזה היכולת להעביר מידע של צבעים בין תוכנות ביתר קלות – עד עכשיו כל תוכנה עשתה מה שבא לה, עד שבאו sony ופתחו פורמט אחיד
  • סייקלס קיבל הרבה אהבה והפך למהיר יותר בהעלאת BVH:
    השלב הזה ששלחתם את הקובץ להתרנדר אבל לפני שזה באמת קורה רואים על המסך מלא חישובים עם השמות של האובייקטים שבסצינה? אז זה מהיר עכשיו פי כמה באופן משמעותי.
    חוץ מזה מעכשיו המנוע יכול לרנדר חלקים מהסצינה לפי המספר שהצבתם (Tiled). יש לזה יתרון – המנוע מתעסק בלרנדר חלק קטן ובמהירות כל פעם, מאשר את כל התמונה בבת אחת ובאיטיות מחרידה של המחשב. חוץ מזה אפשר לראות במהירות עפ"י מלבן אחד או שניים מה הכיוון של הרנדר ולהפסיק במקרה וצריך לתקן משהו, במקום לחכות לכל התמונה המלאה.
    עוד דברים חדשים:
    – פריסת טקסטורה על גבי קוביה.
    – פס vector blur לרינדור (למי שרצה לעשות טישטוש של גוף זז במהירות – כאן).
    – nodes של חלקיקים, טקסטורה של חומת לבנים ועוד.
    – יכולת להראות טקסטורה של סרט או סדרת תמונות.
    – יכולת לעשות עדשת "עין דג".
    ועוד תוספים קטנים ותיקוני באגים.
  • הסיקוונסר קיבל כמה עידכונים, בעיקר האצה במהירות שלו.
  • ה – Sculpt Mode קיבל אפשרות לעשות מסיכות, מברשות חדשות ועוד. חוץ מזה במקביל עובדים על Dynamic Topology שיכנס בקרוב, שזה אומר שהכלי פיסול יהיו יותר מהירים ויקחו פחות זכרון ע"י שינוי צפיפות הטופולוגיה בהתאם לפיסול.
  • חדש! סקין מודיפייר – לקחת אדג'ים ולהוסיף להם "נפח" בלחיצת כפתור, יותר קל לעשות עכשיו בסיס לדמויות או בלוני כלב.
  • עידכונים למנוע המשחקים.
  • Collada משופר יותר.
  • עוד שינויים קטנים כמו: שליטה בצבעים של nodes, יכולת להתקין themes ע"י כפתור, לעשות ריענון בסייר הקבצים (כן, זה קטן, אבל שימושי…) ועוד.

בעיקר ייצבו כמה שאפשר את הגרסה הזאת כדי שיהיה ניתן להוסיף דברים חדשים מבלי שבלנדר תקרוס. הבאג טראקר עמד עד לא כל כך מזמן על 300 באגים (כשעד שפותרים כמה באגים מוצאים נוספים).
עכשיו הוא צולל אל ה – 200, שזה אומר יציבות. לעולם אי אפשר יהיה להגיע למצב של 0 באגים כי בערך כל שעה מוסיפים ומשנים משהו חדש בבלנדר.

דבר אחרון –
למי שרוצה ללמוד בלנדר בקורס מובנה וממוסד של כמה חודשים, אז אחד כזה הולך להתקיים באיזור המרכז. כך שמי שרוצה ללמוד את בלנדר בצורה מסודרת – יש את האפשרות הזאת!
גילוי נאות: אני אחד המרצים.

נפגש באייקון!

 

עידכונים ועניינים – יולי

כמה דברים:
הגענו לאמצע "קיץ של קוד" ומתוך 18 סטודנטים שעבדו על דברים חדשים שיכנסו לבלנדר, שרדו 16. זה תמיד קורה, שנה שעברה הבחור שהיה אמור לשפר את סימולציית הנוזלים פשוט נעלם יום אחד ולא הצליחו ליצור איתו קשר איזה חודש וחצי.
לא הייתי מתעכב על זה אילו לא הייתי מגלה שאחד מהפרוייקטים שנפלו השנה היה ה – SSS (subsurface Scuttering) החדש של סייקלס. דמיט! הלנצח נעשה עור מזויף?

למי שתהה מתי כבר תגיע הגרסה הבאה של בלנדר – יש דיבורים על לדחות את זה לאמצע ספטמבר. למה? המוווווון באגים. 300 באגים רציניים עם סכין בשיניים. ככה שאם קורסת לכם התוכנה בלי שום הגיון, זה כנראה זה.
האמת היא שזה היה די צפוי שהשלב הזה יקרה בגלל שהחליפו מאפס שני חלקים מרכזיים וקריטיים בתוכנה – מערכת המידול והקומפוזיטור.  אין מה לעשות, אי אפשר להתחמק מהשלב המייגע של ייצוב התוכנה. אחרת נהפוך למאיה, שעד לא מזמן סטודיואים השתמשו בגרסת 2009 הישנה כי כל החדשות יצאו חצי מחוררות (לא שיש לי משהו נגד מאיה, זו השיטה הטפשית של הוצאת תוכנות כמה שיותר מהר ורק אחרי זה לשאול שאלות).
אז גרסת 2.64 תצא עוד חודשיים. אם אתם מתכנתים וממש אין לכם מה לעשות, תעזרו ותורידו כמה באגים קטנים כדי להקל על המתכנתים הראשיים ולהקדים את צאת התוכנה, שיהיה אפשר כבר להכניס לתוכה פיצ'רים חדשים.
חוץ מזה, סייקלס קיבל כל כך הרבה תוספות שאין טעם להשאר בגרסה הרשמית לדעתי. רק הזמן שבו הוא מחשב את הגיאומטרייה לפני הרנדר עצמו שופרה פלאים (בממוצע 5 שניות, לאומת 20 נניח)ץ תעשו לעצמכם טובה ותורידו את הגרסאות המעודכנות ביותר.

בחודשים האלה מתגלה עוד ועוד שבלנדר הפכה לכלי לסרטי אינדי:
השבוע יצא סרט בן 8 דקות (Ara's Tale) שנעשה פחות או יותר ע"י בן אחד,
בעוד פחות מחודש יצא סרט אקשן באורך כעשר דקות (Revision),
Project London שהוא סרט מד"ב באורך מלא עם אפקטים שנעשה כולו בבלנדר, כבר התחיל בשקט להקרין בקומיקון שמתרחש עכשיו,
Tube שקיבל מימון של 40 אלף דולר דרך קיקסטארטר – נמצא בשלבי האנימציה הסופיים שלו,
וכמובן, האחרון חביב – Tears Of Steel (אני בטוח שהם בכוונה בחרו שם כזה מגוכח) של קרן בלנדר שיצא לפומבי באמצע ספטמבר, והנה הטיזר שלו:

ואלה רק ה"בקרוב"-ים שאני יודע עליהם, בטח יש עוד פרוייקטים שנזכה לראות אותם בהמשך.

יש דיבור על הקרנה משותפת בישראל לקראת "דמעות של פלדה" עם עוד פעילויות אחרות.
Stay tuned!

קיץ של קוד

הקיץ הגיע ואיתו ה – Google Summer Of Code.
למי שלא יודע:
כל שנה בקיץ עורכת גוגל אירוע רב-פרוייקטים שבו אוספים מלא סטודנטים מתכנתים מגניבים (או חנונים…) והם מפתחים תוכנות קוד פתוח שהתקבלו לאירוע. התהליך נמשך כ – 3 חודשים ומייצר מקפצות משמעותיות לתוכנות רבות. כמובן שלא כל אחד יכול להתקבל ולכל סטודנט יש מנטור מטעם התוכנה.

השנה לבלנדר יש 17 מתכנתים שזה המון ביחס לרוב התוכנות, גם שנה שעברה היה מספר דומה, מה שאומר שמאוד בוטחים בעתיד של בלנדר לפי מיטב הבנתי.

אז איזה דברים מגניבים אנחנו הולכים לראות נוצרים או משתפרים בבלנדר הקיץ:

  • מולטי-טאצ' – האפשרות ליצור בבלנדר דרך הטאבלטים בעזרת מגע האצבעות. נסו לחשוב על האפשרויות הבלתי נגמרות בלפסל בתלת מימד עם האצבעות שלכם, בזמן שמחכים לרכבת שמאחרת, בזמן שהבוס לא רואה בעבודה או סתם בשירותים. כן, ארץ האפשרויות הלא נגמרות.
  • פורט של מנוע המשחקים לאנדרואיד – לאלה מכם שרוצים לעשות את האנגרי בירדס הבאים לאנדרואיד.
  • האצה ותיקונים למנוע המשחקים (כאן וכאן) – השמדת כל מני באגים מרושעים שהיו המון זמן בשטח
  • לוגיקת צמתים (Hive System) למנוע המשחקים – לויזואליזציה של התכנות במנוע
  • עידכון והאצת ה – viewport – כולל מעבר ל – OpenGL עדכני יותר וכל מני שיפורים וכלים חדשים
  • שיפורים לממשק – מערכת יותר גמישה עם יותר אפשרויות כמו: היכולת לשנות את הכפתורים בארגז הכלים ודומיו כאוות נפשכם (תודו שזה לא הגיוני שזה עוד לא היה קודם), ניקוי באגים עיקשים בממשק,  Highlight selection ועוד הרבה שיפורים קטנים שיהפכו את החיים ליותר קלים.
  • כלים נוספים לטיקסטור/UV – אה… עוד כלים. כן.
  • Import לקבצי FBX – כרגע ניתן רק ליצא את הפורמט הזה, מעכשיו יהיה ניתן גם לפתוח אותו. זה נותן קו ישיר לחילופי מידע בין תוכנות אחרות דרך הפורמט הזה, כמו חבילות אוטודסק או Unity.
  • שיפורים לייצוא אנימציה בפורמט Collada – למי שלא יודע, Collada הוא פרויקט פתוח שאפתני ליצירת פורמט בינלאומי שידבר בשפה של כל החבילות לתלת מימד. הבעיה היא שהוא הפך לכל כך מסורבל וכבד שצריך אנשים שממש מבינים עניין ספציפית בפורמט הזה, וכמובן שאוטודסק יעדיפו שישתמשו למטרות אלה בפורמט שהם פיתחו, הלוא הוא ה – FBX הנ"ל, כך שהם יסגרו כל שביב קוד שיתרום למטרה. אז מנסים לתת תמיכה בפורמט כמה שאפשר, אבל המירוץ הזה לעולם לא יסתיים וקרן בלנדר החליטה שלא תמיד קופצים מעל הפופיק (ובצדק) בכל מה שקשור בפורמט הזה.
  • מעבר טבעי ל – Bullet physics – לעשות סימולציות פיזיקליות לא דרך מנוע המשחקים, ועידכון לגרסה הכי עדכנית
  • Subsurface Scattering לסייקלס – שיהיה אפשר כבר לעשות עור בשקט.
  • שיפורים לסימולציות עשן/אש – נתונים חדשים כמו טמפרטורה, חמצן, שילוב עם סימולציות אחרות כמו רוח ואפשרויות מורחבות לצבעוניות כדי לזרוק חזיזים ונפצים במשחק כדורגל תלת מימדי.
  • Bridge, Bevel ו – Boolean יותר טובים
  • כלי מידול, כלי מידות ו – Snapping חדשים – כמו עט, Extrude By Rail ועוד.
  • שיפור בצועי מערכת המידול
  • חידושים לכלי החלקה לאובייקטים וסימולציות

וזהו. הרבה דברים טובים והכרחיים שמצד אחד ישפרו את מה שיש כבר עכשיו ומצד שני יוסיפו אמצעים חדשים ומתקדמים ולא מובנים בעליהם בכלל.
בהצלחה למתכנתים!

מדריך אדריכלות עם בלנדר –

תודה לרפאל רופ, wsa.co.il

הרצאות הכנס הראשון (03.05.12)

חברים, קודם כל, בנימה אישית – התרגשתי לראות את ההיענות החיובית לכנס הראשון של בלנדר (בסביבות ה – 60 איש פלוס מינוס). היה נחמד לראות סוף סוף את הפרצופים מאחורי תמונות הפרופיל הרבות של האנשים איתם דיברתי. היה כיף ומלמד.
לצערי חרגנו לחלוטין מהלו"ז (הפכתי את ההרצאה שלי מרבע שעה לכמעט 45 דקות…).

כפי שהבטחנו למי שלא יכל להגיע או למי שרוצה לרענן את זכרונו – כמעט כל המפגש עלה לרשת.
לצערי היו כמה תקלות טכניות ולכן רק בשלוש מתוך חמש ההרצאות הוקלט גם המסך עצמו. עם זאת, שתי ההרצאות הנותרות עדיין מובנות מאוד בזכות הדוברים המצוינים, ולמי שממש מתעקש – הכל ב – Full HD, אז על מסך מלא יחסית אפשר לעקוב אחרי מה שקורה.

הפוסט מתעדכן בשביל להוסיף לינקים לאתרים עליהם דובר בהרצאות.

אז תתישבו בנוחות, קחו לעצמכם כמה שעות ותהנו!
אה, ואם היוטיוב לא עובד באתר משום-מה, לינק לפלייליסט ביוטיוב.

הזדמנויות עסקיות עם בלנדר / Business opportunities with Blender

לינקים:
Shapeways

אקספלוד / Explode Modifier

המצגת ששומשה בהרצאה להורדה

מבוא לסייקלס / Cycles Introduction

לינקים:
סייקלס מתומצת

מבוא למנוע המשחקים / Game Engine Introduction

טראקינג בבלנדר / Camera Tracking in Blender

לינקים:
Hollywood Camera Work

בלנדר 2.63 וחדשות אחרות

הידד היאח! יצאה גרסה חדשה לבלנדר עם Splash screen (מסך שפריץ?) מהמם מבית פרוייקט מנגו:

ניתן להוריד מכאן את הגרסה החדשה.

מה זה אומר שיש גרסה חדשה? המון שיפורים וטיפולים בבאגים. מכיוון שהחליפו לחלוטין את מערכת המידול של בלנדר יש סיכוי שתצא גרסת 2.63a, כי בכל זאת, זו מערכת שלא נוסתה בעבודה מסחרית עדיין. יש לציין שהיא הוחלפה כבר לפני חודשיים אבל עד עכשיו בעיקר התעסקו בלייצב את התוכנה.
אז אם יש באג, וודאו שמישהו אחר עדיין לא דיבר עליו ואז תדווחו עליו. זה עובד, בניגוד להרבה תוכנות אחרות.

אז למה לצפות?
כלי מידול שחזרו לבקר וכלים חדשים ושימושיים, ניתן לראות בדף הבא עם הסברים מתומצתים וברורים לצד תמונות זזות, או לראות בערוץ שלנו את הנסיון לסקור את רוב הכלים בזמן אמת, לפעמים כמה דקות אחרי שהם נכנסו… אגב, סתם טיזר, כלי ה – Knife שחזר הוא ממש משוכלל, אני חושב שלא ראיתי משהו כזה בשתי התוכנות האחרות שעבדתי בהם – מאיה ולאייטווייב. כשאתם מפעילים את הכלי תקראו איזה אופציות יש לכם בתחתית החלון ותשחקו איתן.
[עריכה] BlenderCookie עשו סקירה מצוינת לכלים החדשים

חוץ מזה יש את הדף הבא שמדבר על שאר התוספות, בין היתר – שיפור ל – Object tracking וצמתים חדשים ל – Cycles.

ולנושאים אחרים:
כפי ששמתם לב החזות של האתר השתנתה ואנחנו עובדים על שיפורים ונקיון ומעדכנים את מה שאפשר. אנשים שמתנדבים לעזור אנחנו תמיד מקדמים בשמחה, עם זאת לפעמים לוקח זמן עד שחוזרים אל אנשים, בכל זאת – אנחנו עושים את זה לגמרי בהתנדבות ורצון טוב לקדם את הקהילה בארץ. אז לפעמים אנחנו גם הולכים לישון…
אם יש לכם עוד הצעות ושיפורים, צרו קשר.

הכנס הראשון של בלנדר מתקיים ביום חמישי הקרוב. הרשמו בהקדם אם עדיין לא עשיתם זאת, יהיו דוברים מעניינים במגוון נושאים ולפי הרשימות בידינו יש היענות מרשימה והרבה אנשים שמגיעים.
היו אנשים שגילו על זה דרך פוסט באתר החדשות העולמי של בלנדר. חלקם גם יגיעו.
לפי הלו"ז, לקראת סוף הכנס יש מעגל שבו נתעסק אם הכיוונים בהן הקהילה תלך, אם יש לכם רעיון, הצעה או שאלה, זאת ההזדמנות לדבר על זה.

ולסיום – למי ששואל איפה כל האנשים של הקהילה הישראלית ברשתות החברתיות, אז רובם המכריע נמצא ב – Google Plus. כן, פייסבוק זה כל כך 2008. אבל אנחנו גם שם, למקרה ולא ידעתם (אם כי אני בספק רב שלא ידעתם).

בלנדינג שמח!

בלנדר 2.62, BMesh ריענונים ועוד

כפי ששמתם לב האתר חזר להתעדכן ואנחנו מרעננים את התכנים שלו. יש כמה דברים שאנחנו עובדים עליהם ובקרוב תראו את תוצרותיהם.

בינתיים, בואו נדבר על הדברים המעניינים באמת שקורים עם בלנדר (ב"נדבר" אני מתכוון שאני אכתוב ואתם תקראו וזהו).

אז מה יש לנו היום? כן!
BMesh!
למי שאיכשהו נמנע מלשמוע את קריאות הבכי של כמעט כל משתמש שני בפורומים של BlenderNation, בימש הינה מערכת מידול מתקדמת יותר לבלנדר ממה שהיה בה עד עכשיו.
לבלנדר לא הייתה את היכולת להתמודד עם nGons שזה בעצם כל מצולע שהוא עם יותר קודקודים מלריבוע. בכל תוכנה שמכבדת את עצמה וגם כזו שלא כל כך – הייתה התכונה הזו.
למה זה כזה משנה? למי אכפת? והרי השאיפה היא לא לייצר מודלים שיהיו בהם רק ריבועים?
ובכן כן, השאיפה היא תמיד שיהיו לנו בסוף מודלים רק עם פוליגונים מרובעים, כי אם נרצה לעשות איתם אנימציה – זה יתעווט ויסתבך, או אם נרצה לייצא את המודלים לתוכנה חיצונית – זה יהרס. או אפילו כשנרצה להכין מודל להדפסה תלת-מימדית – יתקשרו מהחנות ויצעקו עלינו (אגב, בלנדר היא אחת התוכנות הטובות ביותר לייצוא לדפוס תלת מימדי. הם מעדיפים בלנדר ומקס).

עם זאת, הדרך להגיע למודל הנחשק, יכולה להיות פחות ליניארית ונוקשה.
לדוגמא:
לפני כמה חודשים התחלתי למדל את הפוקימון האהוב – צ'אריזארד!
אז במקום להתחיל אותו מההתחלה ע"י תפירת פוליגון לפוליגון בצורה סיזיפית, אני פשוט יצרתי את הדמות עם הפוליגונים הכי מעווטים ומוזרים, אבל בצורה כזו שלא ישאר שום ספק – יש לי צורה של צ'אריזרד.

ידעתי שהצלחתי במטרתי כי כל מי שעבר ליד המחשב שלי אמר בשיעמום: "הי! למה יש לך צ'אריזרד על המחשב?".
יכולתי להגיע לשם במהירות כי לא היה אכפת לי מהטופולוגיה או זה ששום דבר לא נכון במודל הזה, העיקר שיש לי את הצורה! ואם מזהים ישר את הצורה, מכאן הרבה יותר קל להתחיל לתקן ולסדר טופולוגיה נכונה, הרי בכל מקרה מזהים את המודל ומכאן אפשר רק לשפר, ולהגיע למודל טוב עם פוליגונים מרובעים.

זו רק דוגמא אחת פרקטית לאיך בימש יכול לשפר את צורת העבודה שלנו. לא נגעו בכלי מידול בגלל שחיכו להכניס את המנוע הזה לבלנדר במשך שנים, ובשביל לעבוד בשקט היינו צריכים להשתמש בסקריפטים חיצוניים (LoopTools) וככה תוכנת תלת מימד לא אמורה להתנהל.
למי שרוצה לשחק כבר עם המנוע החדש יכול לקפוץ ל – Graphicall ולהוריד את הגרסה החדשה ביותר – שם כבר תופרים ומשפרים את המנוע לקראת יציאת הגרסה הבאה שתהיה כבר מבוססת לחלוטין על בימש. באופן כללי כדאי להכנס מדי פעם ל – Graphicall כדי לשחק עם כל מני גרסאות חדשות וניסויות, או להיות עם האצבע על הדופק עם הגרסה הכי עדכנית שיש, טריה מהתנור עם שורות קוד שרק לפני שעה הוכנסו אליה….
לוידיאו של BlenderCookie שעובר על תהליכים דומים ומסביר ויזואלית את העניין לחצו כאן 

אוקי, מספיק בירברנו על בימש, הקוראים יסבלו מהנושא הזה כשהגרסה הבאה תצא ואז בכלל אני אתחיל להשתפך פה.
אז מה יש לנו עוד?
Cycles!
כולם מדברים על זה כבר לפחות חצי שנה מאז הכריזו על בניית מנוע רינדור מבוסס פיזיקה מציאותית.
יש מספיק חומרים על הנושא ולמה זה מגניב אז אני לא אכתוב על זה כרגע, ויקח איזה משהו כמו חצי שנה – שנה עד שהמנוע יהיה production-wise מה שנקרא, למרות שכבר עכשיו ניתן להגיע לתוצאות מרשימות כשהוא עוד חצי אפוי.
אבל  יש מאפיין שכרגע נכנס ולא כולם מבינים מה הקטע – Passes.
מה העניין? בהפקה אמיתית הפרויקט לא נגמר ברנדר, אלא הרבה אחרי!
בעזרת האופציה הזו ניתן לרנדר כל מני אפשרויות מופרדות, כמו רק את הצל, רק את ההשתקפויות, רק את הצבעים, רק את מערך התאורה וכו'.
זה מקנה שליטה ישירה על שינויים  בעתיד.
כשמכניסים את כל הפסים המופרדים האלה לתוך פוטושופ או אפטר אפקטס או Nuke, אפשר בלחיצת כפתור להחליף צבעים רק בחלקים שאתם בוחרים בסצינה, לשלוט על הצללים ואפילו להאיר מחדש את כל הסצינה (אם יצאתם גם פס של normals).
בקיצור, זה יחסוך הרבה מפך נפש וגם יתן לכם את היכולת לעשות תיקונים בזמן אמת עפ"י גחמתו של הלקוח.
בדיוק לפני כמה שעות הכניסו שיהיה גם אפשר לייצא Ambient Occlusion, השתפכויות צל עדינות.
למי שרוצה לחקור את העניין, אתם צריכים לרנדר את הפסים לקובץ בשם OpenEXR Multilayered. הקובץ הזה מסוגל להכיל ערוצים שהם מעבר ל – RGB הרגיל ולהכיל את כל הפסים שתדחפו אליו.
משם תצתרכו להוריד פלאגין בהתאם לאפטר אפקטס/ניק/פוטושופ או התוכנה החביבה עליכם.

בימש וסייקלס הם שני הכלים ה"כבדים" שמתפתחים בקרב בלנדר ומביאים אותם למצב שהיא כבר לחלוטין מיישרת קו עם התוכנות המסחריות.
יש כמובן עוד כלים אחרים שהוכנסו ויכנסו אבל שני אלה ספציפית יקבלו את תשומת הלב הרבה ביותר בתקופה הקרובה.

עוד כמה דברים:
בזמן האחרון החלו ליחשושים רבים על מפגש, או אפילו כנס כשבלנדר במרכזו.
ובכן אנחנו עובדים על זה במלוא המרץ ובקרוב נודיע על כך לכולם. אנחנו מתרגשים ושואפים לאירוע גדול ואמיתי שיהווה תקיעת יתד עתידית.

חוץ מזה במסגרת התפתחות האתר אנחנו נשמח להצעות, מחמאות תלונות ושוחד. אנחנו רוצים לקדם את הקהילה ואנשיה ולכן אם למישהו מכם או מכן יש בלוג מגניב על בלנדר, טוטוריאל, חדשות מעניינות, אנקדוטות וכדומה – שלחו אלינו ונדאג לתת לכם מקום ותהילת נצח.

בלנדינג שמח!

בלנדר 2.53 בטא שוחררה !

image

בלנדר שיחררה עדכון 2.53 שהופכת את השחרור לבטא. הגרסה החדשה כוללת בתוכה תיקונים לבאגים רבים ומספר אפשרויות חדשות. ניתן להגיע לניהול התוספים מתוך חלון ה-User Preferences (בתוך תפריט File) ואז לחיצה על Add-Ons. בלנדר כוללת בתוכה מבחר מרשים של תוספים וניתן כמובן להתקין חדשים – למידע נוסף לחצו כאן.

לחצו כאן כדי להוריד את בלנדר 2.53

 

מערכת תוספים חדשה (addons)

 

בגרסה זו אפשר להוסיף לבלנדר תוספים Add-Ons (בדומה לקובצי הסקריפט שהיו בגרסאות קודמות) שניתנים לכיבוי והדלקה ממשק נוח וידידותי.

שיפור בכלי הפיסול

image

גרסה זו כוללת שיפור בכלי הפיסול של בלנדר כגון שיפור ביצועים, מברשות חדשות ועוד. לחצו כאן לפרטים.